اردیبهشت
فواید و خواص عرق بهار نارنج

فواید و خواص عرق بهار نارنج


زمان مطالعه : 4 دقیقه

عرقیات گیاهی یا عرقیجات گیاهی به عنوان یکی از مصرف ترین تولیدات در بین داروهای گیاهی است، به جهت خواص منحصربفرد و عوارض جانبی بسیار کم می تواند به خوبی جایگزین داروهای شیمیایی باشد. بر همین اساس تولید و فروش عرقیات گیاهی بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است. برای تولید و نگهداری هر کدام از این عرقیات مراحلی در نظر گرفته شده است تا در نهایت محصولی درجه یک به دست مشتری برسد. عرق بهار نارنج به جهت هم خواص خوراکی برای تولید شربت های خوشمزه و هم کاربردهای خوراکی به عنوان مثال در تولید عرقیات گیاهی برای کاهش قند خون و معجون قند خون در بین خانواده های ایرانی به خوبی شناخته شده است.
 وقتی از بهار نارنج نامی به میان می آید نا خود آگاه ذهن ها به فصل عشق و عاشقی و عطر دل انگیز این درخت می رود که در روزهای پایانی اسفند ماه و اوایل فروردین نوید سال و فصل جدید را می دهد، بهار نارنجی که در فصل تابستان شربت آن عطر بهشت را دارد و نوشیدن آن رفع عطش روز های گرم تابستان و آرامش اعصاب را به همراه دارد و استفاده از خلال آن در مرصع پلو و مرباها و اضافه کردن چند پر آن در قوری چای، عطر چای را زبانزد می کند. در بعضی از مناطق ایران در سفره هفت سین نارنج را در کاسه آب گذاشته و آن را نماد زمین و هستی می دانند. قطعا عده ای خاستگاه اصلی بهار نارنج در ایران را شیراز می دانند، همانطور که شاعر خوش ذوق و عاشق شیراز فرموده " نازم هوای فارس که از اعتدال آن بادام بن، شکوفه مه بهمن آورد" اما باید بدانید نارنج متعلق به شمال ایران و استان مازنداران است!! در این مقاله قصد داریم در مورد بهار نارنج نکات جالبی را بیان کنیم.

بهار نارنج چیست ؟

نارنج درختی است از تیره سداییان و راسته افراسانان در دسته مرکبات با ارتفاع 3 تا 5 متر که در بیشتر نواحی معتدل می روید،بهار نارنج دارای گل هایی ضخیم و آبدار به رنگ سفید متمایل به زرد که حفره های روی آن به چشم می خورد. همانطور که از نام علمی نارنج برداشت می شود، گیاهی ست هیبرید از پیوند بین پوملو و نوعی نارنگی به وجود آمده و دارای برگ هایی به رنگ سبز تیره و چرمی با تیغ های تیز در ساقه ها می باشد. شکوفه بهار نارنج بسیار خوشبو و از آن در صنایع عطر سازی و لوازم بهداشتی و آرایشی استفاده می شود. درخت نارنج در بین کشاورزان به مادر مرکبات معروف و بهترین پایه برای پیوند پرتقال و نارنگی می باشد.
 نارنج بومی آسیای جنوب شرقی، مناطق استوایی،هند، چین، کالیفرنیا، برزیل،ایتالیا، فلسطین، جنوب آمریکا می باشد، اما در بیشتر مناطق جهان کشت می شود،در ایران در شهر های بابل، ساری، مازندران و استان فارس به وفور کشت می شود، در بیشتر مناطق می توان در تمام فصول میوه نارنج را روی درخت مشاهده کرد و هنوز میوه قبلی روی شاخه ها وجود دارد که شکوفه های جدید شروع به رشد می کند.چوب درخت نارنج محکم و به رنگ سفید مایل به زرد می باشد که بیشتر در هنر منبت و خاتم کاری مورد استفاده واقع میشود. شکوفه و پوست نارنج بهترین ضد بید طبیعی برای جلوگیری از آسیب به لباس های پشمی می باشد. در گذشته نارنج از طریق جاده ابریشم به چین فرستاده شد و چینی ها با پیوندی که روی این گونه انجام دادن ، گونه شیرین تری را ابداع که 100 سال پیش توسط پرتغالی ها به ایران آورده شد، این گونه که همان پرتغال است از نارنج شیرین تر و در حقیقت نارنج جد پرتغال است. نارنج در بیشتر مناطق به نام هایی مانند؛ نارنگ، آرنج، ارنجه،آنندراج،بادرنگ،ترنج،نیرنگ،وارن، نارنج ترش و نارنج تلخ معروف است.بهار نارنج در ایران اصالتا بومی مناطق شمالی می باشد و هر ساله آیین سنتی عرق گیری بهار نارنج در مازندران برپا می شود، و می توان به جرات ادعا کرد آیین عرق گیری ابتدا در مازندران رایج بوده و سپس به دیگر شهر ها مخصوصا کاشان گسترش پیدا کرده، با وجود خواص بسیار بهار نارنج و عرق آن اما بیشتر عرق های بهارنارنج شمالی با گالن و تانکر به کاشان منتقل می شود تا به نام عرقیجات کاشان به فروش برسد.

مقایسه بهار نارنج شمال و جنوب :

در بهار نارنج شمال میزان آلکان ها ، آلدهید، ترکیبات الکلی و ترکیبات اکسیدی نسبت به بهار نارنج جنوب بیشتر است.هر چه هوای محل رشد بهار نارنج مرطوب تر باشد بهار نارنج ترش تر است و بهار نارنج شمال نسبت به بهار نارنج جنوب طعم ترش تری را دارد.در کل اسانس و عطر بهار نارنج شمال از بهار نارنج جنوب بیشتر است.

تفاوت نارنج با ترنج :
 ترنج و نارنج هر دو از گروه مرکبات هستند و دارای خواص زیادی برای بدن هستند، اما در مواردی این دو میوه با هم تفاوت دارند.که عبارتند از ؛
از لحاظ ظاهری نارنج درختی کوچک که بیشتر در مناطق گرم رشد می کند و در بین گیاه شناسان مادر مرکبات و بهترین پایه برای پیوند مرکبات است.برگ های نارنج سبز تیره براق، به شکل بیضی و نوک تیز و رنگ نارنج نارنجی تیره با طبعی سرد و خشک و طعمی ترش و خوشمزه می باشد. میوه ترنج که به نام برگاموت معروف می باشد، از خانواده مرکبات و از پیوند لیمو و پرتقال و درکشورهای فرانسه،ایتالیا و سواحل مدیترانه به صورت تجاری کشت می شود.برگ های ترنج ،سبز شفاف و کشیده و دارای دمبرگ و رنگ میوه زرد لیمویی با طبع گرم و خشک و مزه ای کاملا تلخ می باشد،(میوه ترنج از گریپ فرود تلخ تر است ).

Tangerine fruit

جهت خرید عرق بهار نارنج درجه یک هم اکنون می توانید از لینک روبرو استفاده نمائید.       خرید عرق بهارنارنج 

آشنایای با خواص بهار نارنج :

 طبع گرم و خشک بهار نارنج برای افرادی که طبع سردی دارند، بسیار مفید می باشد، این گیاه سرشار از انواع ویتامین ها مخصوصا ویتامین ث بوده و داری خواص زیادی است که عبارتند از؛
درمان اختلالات گوارش :
 مصرف دمنوش بهار نارنج موجب تسکین دردهای شکمی، نفخ معده، سوء هاضمه،اسپاسم و سکسکه و تقویت معده می شود.
درمان اختلال خواب :
 افرادی که از کم خوابی رنج می برند، با مصرف دمنوش بهار نارنج می توانند خواب آرامی را تجربه کنند، نوشیدن عرق بهار نارنج 2 ساعت قبل از خواب توصیه می شود، اما زیاده روی در مصرف دمنوش و عرق بهار نارنج مضر است ، همچنین بوییدن شکوفه های بهارنارنج موجب بی خوابی و کم خوابی می شود، افرادی که دچار اختلال خواب هستند از زیاد بوییدن شکوفه بهار نارنج خودداری کنند، اما اگر موقع امتحاناتتان است و قصد بیدار ماندن دارید، می توانید از این شکوفه ها به عنوان یک داروی ضد خواب استفاده نمایید.
 آرامش اعصاب :
برای داشتن اعصابی آرام و کاهش اضطراب و تحریکات عصبی مصرف دمنوش بهار نارنج بهترین گزینه می باشد.مصرف دمنوش بهار نارنج تاثیر زیادی بر سیستم عصبی، رفع قولنج های عصبی و رفع غم و افسردگی دارد.
بهبود خلق و خو :
با افزایش دما میزان تعریق در بدن بیشتر شده و در روزهای گرم تابستان خلق و خوی افراد تغییر می کند، برای جلوگیری از این تغییر رفتار، می توانید در روزهای گرم تابستان نصف لیوان عرق بهار نارنج+نصف لیوان آب خنک و 1 قاشق سکنجبین را ترکیب و میل نمایید.
دفع سنگ کلیه :
 از مهمترین مشکلات دستگاه دفع بدن وجود سنگ کلیه و مثانه است، مصرف آب کرفس و عرق بهار نارنج در دفع و خرد کردن سنگ های مثانه و کلیه بسیار مفید و موثر است. مصرف دمنوش بهار نارنج ادرار آور بوده و به کمک بزرگی برای نارسایی کلیه و همچنین مشکل احتباس ادرار ( شاش بند) می باشد.
تقویت سیستم ایمنی بدن :
هر چه بدن انسان و سیستم ایمنی بدنش سالم تر باشد در برابر بیماری های عفونی و مزمن قوی تر بوده از ابتلاء به این بیماری ها در امان است، بهار نارنج حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان می باشد که از بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت کرده و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.
درمان میگرن و سردردهای عصبی :
 سردرد های عصبی و میگرن از جمله مشکلاتی است که بعضی از افراد به آن مبتلا هستند و آنها را وادار به مصرف داروهای شیمیایی می کند، اما باز هم طبیعت به کمک افراد آمده و مصرف دمنوش بهار نارنج موجب درمان فوری و قطعی سردردهای عصبی و میگرنی می شود.
هضم غذا و درمان ناراحتی معده :
 مصرف عرق بهار نارنج همراه با چای بهترین روش برای بهبود هضم غذا و کاهش ناراحتی معده می شود.عرق بهار نارنج هضم را راحت تر و گوارش در معده را تسریع می کند.
درمان بزرگی طحال :
مصرف منظم و مرتب بهار نارنج برای درمان بزرگی طحال مفید و موثر است.
 پیشگیری از حملات قلبی :
 از مهمترین عواملی که موجب حملات قلبی و تپش قلب می شود، تنش های عصبی و فشار خون بالا است، با مصرف دمنوش بهار نارنج تپش قلب و فشار خون تنظیم شده و از بروز سکته های قلبی تا حد زیادی پیشگیری می کند.
 درمان یبوست :
 از نظر حکیمان طب سنتی و طب نوین یبوست مادر تمام بیماری های می باشد،مصرف آب بهار نارنج همراه با عسل موجب تسریع حرکات دودی شکل روده شده و یبوست را درمان می کند.
ضد سرطان :
بهار نارنج مانند دیگر گیاهان دارویی سرشار از آنتی اکسیدان می باشد و بدن را در برابر رادیکال های آزد محافظت می کند.دمنوش بهار نارنج حاوی خواص ضد التهابی و ضد آلرژی می باشد و مصرف دمنوش این گیاه در پیشگیری و درمان سرطان موثر است.
 کاهش دردهای قاعدگی :
استفاده از نسخه های طب سنتی در زنان از قدیم الایام وجود داشته و خانم ها برای درمان بیشتر مشکلات خود به طب سنتی متوسل می شدند، در این بین خانم ها برای کاهش دردهای قاعدگی، مشکلات یائسگی از دمنوش و چای بهار نارنج و یا شربت آن استفاده می کنند. در دوران قاعدگی خانم ها با تغییرات هورمونی شدیدی مواجه می شوند، که موجب اضطراب، استرس و ناراحتی های روحی و عصبی می شود، مصرف داروهای شیمیایی و مسکن بدون عارضه نیست ، اما مصرف دمنوش های گیاهی خصوصا بهار نارنج بدون عارضه بوده و ناراحتی های خانم ها را در این دوران تا حد زیادی کاهش می دهد.
 تنظیم سطح کورتیزول :
هورمون کورتیزول در زمان استرس و اضطراب افزایش پیدا می کند.و موجب برهم ریختن تعادل هورمونی بدن ، افزایش فشار خون، تپش قلب و سخت نفس کشیدن می شود.استنشاق شکوفه های بهار نارنج و اسانس آن موجب کاهش استرس شده و نفس کشیدن راحت تر شده و سطح کورتیزول در بدن کاهش پیدا میکند.
بهبود علائم یائسگی :
 با پایان یافتن دوران قاعدگی و شروع دوران یائسگی خانم ها دیگر با مشکلات و دردهای دوران قاعدگی مواجه نیستند، اما این پایان ماجرا نیست و خانم ها با شروع دوران یائسگی دچار مشکلاتی مانند؛فشار و ضربان دیاستولیک،غلظت کورتیزول سرم و کاهش سطح استروژن مواجه می شوند، اما با مصرف منظم و مرتب بهار نارنج این علائم تا حد زیادی بهبود می یابد.
کاهش التهاب :
 التهاب در بدن نشان دهنده بیماری های مزمن و عفونی می باشد ، اما اگر التهاب مزمن شد نشان دهنده بیماری های آرتریت روماتوئید و فیبرومیالژیا می باشد.با مصرف عرق بهار نارنج التهاب های مزمن در بدن تا حد زیادی کاهش پیدا می کند.
 خواص ضد میکروبی :
 اسانس شکوفه بهار نارنج به تنهایی قادر به مقابله با 6 نوع باکتری، سه نوع قارچ و دو نوع مخمر می باشد.و از مهمترین خواص بهار نارنج می توان به خاصیت ضد میکروبی آن اشاره کرد.
 ضد اسپاسم :
گرفتگی عضلات در ورزش و در خواب از مهمترین مشکلات عضلانی است که امکان ندارد یک فرد در طول زندگی اش آن را تجربه نکند. از خواص مهم بهار نارنج می توان به کاهش انواع اسپاسم های عضلانی و حتی گرفتگی عضلات شکم اشاره کرد،ضد اسپاسم و ضد استرس بودن بهار نارنج تا حدی زیاد است که در آروماترپی از روغن این شکوفه برای کاهش سردردهای ناشی از تنش استفاده می شود.
 نرم کننده سینه و گلو:
 در زمستان افراد زیادی مبتلا به سرما خوردگی می شوند و عوارض زیادی را تحمل می کنند، درد سینه و وجود خلط در گلو بسیار سخت و زجرآور است، برای کاهش این علائم کافیست یک عدد نارنج را از وسط به دو نیم تقسیم کرده و کمی نبات کوبیده شده و نشاسته روی آن پاشیده و روی حرارت قرار دهید، وقتی دو جوش زد از روی حرارت برداشته و بمکید و با چشم خود مشاهده کنید که چگونه سینه را نرم و اخلاط را از آن خارج می کند. مصرف آب نارنج همراه با شکرکاهش فشار خون و مسهل صفرا را به همراه دارد.
کاهش فشار خون :
 از بزرگترین مشکلات در جوامع بشری استرس و اضطراب می باشد. استرس بیش از حد موجب افزایش فشار خون شده و زمینه ساز بیماری های قلبی و سکته های قلبی می شود. در صورتی که از بیماری های قلبی و فشار خون رنج می برید و استرس هیچگونه شما را رها نمی کند، حتما از شکوفه بهار نارنج به صورت دمنوش و یا عرق استفاده نمایید، تا فشار خون کاهش پیدا کند. بهار نارنج مانند یک دیازپام عمل کرده و بدن را در برابر استرس و اضطراب تضمین می کند.
 پیشگیری از پیری :
تنها موردی که هیچ انسانی نمی تواند از آن فرار کند و قطعا هر انسانی باید آن را تجربه کند، پیری است.اما انسان ها علاقه زیادی به جوان ماندن و سرحال بودن دارند و دست به انواع جراحی ها و مصرف قرص ها و داروها می زنند، تا خود را جوان نگه دارند. در بین گیاهان دارویی بهار نارنج نیز از این قاعده مستثنی نیست و انسان به این شکوفه های زیبا متوسل می شوند تا مانند یک جوان 20 ساله باشند.هر چند قبول این موضوع تا حد زیادی محال است، اما استفاده از روغن شکوفه بهار نارنج تاثیر زیادی در افزایش گردش خون و کلاژن سازی دارد و خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش داده و پوست جوان تر می شود.
 دیگر خواص بهار نارنج :
بهار نارنج دارای خواص دیگری مانند؛ ضد هیجانات دستگاه عصبی، ضد تشنج، مقوی معده،درخشندگی پوست،بسته شدن منافذ پوست،کاهش ناراحتی های سینه،کاهش علائم سرماخوردگی،نشاط آور، کاهش علائم یائسگی، تنظیم فشار خون،کاهش علائم صرع و غش،درمان سرگیجه و سکسکه، ضد یبوست،دفع صفرا، جلوگیری از شکستگی مویرگ ها و تقویت مغز می باشد.

رفع مشکلات پوست و مو با بهار نارنج :
 بهار نارنج خواص زیادی برای تمام اعضاء بدن دارد و پوست و مو نیز از این قاعده مستنثی نیست و بهار نارنج دارای خواص زیادی برای پوست و مو دارد که عبارتند از ؛
 تقویت پوست و مو :
 مشکلاتی نظیر خارش، ریزش مو،جوش های پوستی و حساسیت پوستی از جمله مشکلات پوستی هستند، همچنین وجود آفتاب شدید موجب آسیب های پوستی می شود و تنها مشکلات پوستی با عرق بهار نارنج موجب باز شدن و بهبود منافذ پوستی شده و جوش های پوستی را کاهش می دهد، همچنین برای رفع مشکلات پوستی و جوش می توانید از بخور عرق بهار نارنج استفاده نمایید.عرق بهار نارنج بهترین تقویت کننده برای موهای آسیب دیده و رنگ شده می باشد.
کاهش آکنه :
خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی بهار نارنج در پوست های ملتهب و بهبود آکنه تاثیر زیادی دارد.برای درمان التهاب پوست و آکنه کافیست روغن اسطوخودوس را با روغن بهار نارنج به نسبت مساوی تقسیم کرده و 3 قطره از این ترکیب را در آب داغ ریخته و سرتان را با حوله پوشانده و از خواص بخور بهار نارنج استفاده نمایید. این بخور موجب کاهش التهاب و آکنه می شود.
  نرمی و درخشانی پوست  :
 از دیگر خواص بهار نارنج می توان به درخشانی و نرمی پوست اشاره کرد.آب بهار نارنج موجب درخشندگی و تنظیم رنگ پوست شده و از بهار نارنج می توان به عنوان یک تونر استفاده کرد، که موجب آبرسانی و درخشندگی پوست شده و در درمان آفتاب سوختگی، التهاب پوست و قرمزی پوست تاثیر زیادی دارد.
 پاک کننده آلودگی های از منافذ پوست :
 پوست انسان به علت آلودگی های موجود در هوا آلوده شده و استفاده از لوازم آرایشی موجب بسته شدن منافذ شده و پوست دچار بیماری های پوستی می شود. استفاده از آب و عصاره بهار نارنج موجب درخشندگی، لک و جوش های پوستی شده و در رفع چین و چروک و سیاهی دور چشم بسیار مفید و موثر است.

 درمان لکه های پوستی :

 تعداد زیادی از افراد در پوست خود لکه های زیادی دارند و دست به انواع درمان ها برای رفع لک می زنند. بهار نارنج لکه های قرمز و تیره را روی پوست به صورت موضعی محو کرده و در صورتی که بهار نارنج به صورت موضعی استفاده شود، خشکی پوست را برطرف و پوست را نرم و لطیف می کند.
نرم کننده مو :
 نارنج یکی از مرکباتی و گیاهانی است که می توان از آن برای نرم کردن موها استفاده کرد، کافیست نارنج را به صورت کامل با کمی آب پخته تا تمام اجزاء آن از هم جدا شود.بعد از سرد شدن آن را روی موها بمالید، موجب نرمی موها شده و خارش کف سر را از بین می برد.

افزایش میل جنسی :

بهار نارنج تاثیر زیادی در افزایش میل جنسی زوجین دارد و افرادی که سرد مزاج هستند می توانند از ترکیب :
عرق بهار نارنج :نصف لیوان 
گلاب :نصف لیوان
عرق بیدمشک :نصف لیوان
عرق طارونه : نصف لیوان
معجون جوانی :نصف لیوان
را در یک پارچ همراه با شکر یاعسل و آب ترکیب کرده و میل نمایند، این ترکیب تاثیر زیادی در افزایش میل جنسی دارد.برای تاثیر بیشتر می توانید از زعفران استفاده نمایید.
مصرف بهار نارنج در زنان باردار و نوزادان :
 یکی از حساس ترین دوران ها در طول زندگی خانم دوران شیرین و پر از هیجان بارداری می باشد. در این مدت خانم ها علاوه بر تغییرات جسمی دچار تغییرات روحی و خلقی شده و نیاز به آرامش و رسیدگی بیشتری دارند. در بین گیاهان دارویی و عرقیجات عرق بهار نارنج برای خانم های باردار مفید و موثر است، اما حتما باید در مصرف آن احتیاط کرده و با پزشک مشورت نمایند. همانطور که می دانید خانم ها بعد از زایمان دچار افسردگی شده و افسردگی بعد از بارداری را تجربه می کنند، در این ایام مصرف  روزانه 1 لیوان دمنوش یا عرق بهار نارنج کمک موثری در کاهش علائم افسردگی کرده و آرامش سابق را باز می گرداند. در دوران بارداری خانم ها به علت کاهش خواب و مشکل بی خوابی از داروهای شیمیایی مانند دیازپام استفاده می کنند که دارای عوارض زیادی است، از جمله ایجاد لب شکری و کام شکری در نوزادن، بهترین دارو و کم عارضه ترین گیاه دارویی برای کاهش این عوارض استفاده از بهار نارنج می باشد که به درمان مشکل خواب کمک زیادی کرده و هیچ گونه ای عارضه ای ندارد.از مهمترین خواص عرق بهار نارنج می توان به درمان خشکی پوست کودکان اشاره کرد،عرق بهار نارنج دارای خاصیت ملایمی برای پوست های خشک می باشد و در محصولات کودک فرانسه بسیار استفاده می شود. از عرق بهار نارنج به عنوان یک تونر می توان استفاده کرد،عرق بهار نارنج بهترین دارو برای پیش فعالی کودکان و یک آرامبخش عالی برای اعصاب می باشد.

کاهش دیابت بعد از زایمان :

وجود آسدرین در بهار نارنج موجب کاهش اشتهاء و قند خون شده و موجب کاهش وزن می شود،خانم هایی که بعد از زایمان دچار اضافه وزن می شوند، اما مصرف بهار نارنج موجب کاهش قند خون وکاهش اشتها و در نهایت کاهش وزن در خانم ها می شود.

انواع اشکال بهار نارنج :

 از بهار نارنج به صورت های مختلفی استفاده می شود که عبارتند از؛
روغن:
که از تقطیر شکوفه های باز شده و تازه تهیه می شود.
دم کرده: برای تهیه دمنوش بهار نارنج 1 قاشق چایخوری گلبرگ های هار نارنج را در 150 میلی لیتر آب جوش اضافه کرده و بعد از 10 دقیقه دم کشیدن با نبات، شکر و عسل قابل مصرف است.
عرق: شکوفه های بهار نارنج بعد از عمل تقطیر عرق بهار نارنج به دست می آید و در تهیه انواع کیک ها، شربت ها و در آشپزخانه کاربرد دارد.اگر عرق بهار نارنج دارای غلظت مناسبی باشد، فاقد هر گونه میکروب و قارچی بوده و برای تسکین شوک ها ، رفع بی خوابی و دفع نفخ بسیار مناسب است.
اسانس: اسانس از با اهمیت ترین مراحل استفاده از بهار نارنج می باشد و از استخراج عطر بهار نارنج اسانسی به دست می آید که دارای رایحه خاص و منحصر به فرد در صنعت عطر سازی استفاده می شود.
پودر: پوست نارنج را خشک کرده و به صورت پودر در آورده و در انواع کیک ها و مربا و همچنین ادویه استفاده می شود.

درمان مشکلات عصبی با بهار نارنج :
 تاثیر روی سیستم عصبی و ایجاد آرامش یکی از خواص بی نظیر عرق بهار نارنج است. ععطر فوق العاده بهارنارنج موجب آرامش اعصاب شده و در شرایط استرس زا که ضربان قلب و فشار خون در حد زیادی افزایش پیدا می کند، مصرف یک دمنوش با چند گلبرگ بهار نارنج بسیار موثر و مفید است. از مهمترین دلایلی که از شکوفه های بهار نارنج در آروماتراپی استفاده می شود، خاصیت تسکین دهندگی و آرام بخشی آن است.علاوه بر مصارف خوراکی از عرق بهار نارنج می توان در وان حمام ریخته و و به مدت یک ربع در وان با عطر بهار نارنج دراز بکشید تا تمام تنش ها، استرس و سردردهای عصبی درمان شود.
بهار نارنج و لاغری :
 امروزه داشتن زندگی سالم و تناسب اندام دارای اهمیت زیادی می باشد و افراد به دنبال روش های طبیعی برای کاهش وزن و لاغری هستند، در بین گیاهان دارویی، بهار نارنج به علت دارا بودن آلکالوییدها، سینفرینفاوکتویامین، آگونیست های سمپاتومیمتیک مستقیم و غیر مستقیم تاثیر زیادی در کاهش وزن دارد. آلکالوئید سینافینی موجود در بهار نارنج موجب افزایش متابولیسم و سوخت و ساز بدن شده و به کاهش اشتها کمک زیادی می کند. با وجود اینکه بهار نارنج تاثیر زیادی در کاهش وزن دارد، اما برای رسیدن به وزن ایده آل مصرف دمنوش بهار نارنج، تخم خرفه و تخم کرفس در کاهش چربی شکم و پهلو تاثیر زیادی دارد، البته همراه با مصرف این ترکیبات تحرک و ورزش تاثیر بیشتری خواهد داشت.
فشار خون و بهار نارنج:
 بهار نارنج موجب تنظیم فشار خون از طریق گردش خون در رگ ها می شود. دمنوش و عرق بهار نارنج و یا عصاره آن تاثیر زیادی بر درمان افزایش فشار خون دارد.عصاره بهار نارنج حاوی سونفریین،سمپیاتو میتی سینافین می باشد که موجب کاهش چشمگیر فشار خون می شود. برای پاکسازی عروق قلبی و ترکیب شربت بهار نارنج و فرنجشمک و برای داشتن خواب آرام و عمیق مصرف ترکیب دمنوش گلبرگ بهار نارنج و سنبل الطیب و برای پاکسازی و شفافیت پوست استفاده از روغن بهار نارنج تاثیر شگرفی دارد.طبق توصیه حکمای طب سنتی مادرانی که نوزادان زیر 6 ماه دارند، مقداری شکوفه بهار نارنج را در بالشت نوزاد قرار داده تا موجب درمان نا آرامی، دل درد،نفخ کودک و تنفس راحت نوزاد شود.
خواص بهار نارنج  برای کبد :
 یکی از عرق های گیاهی که دافع صفرا می باشد و سلول های کبد را وادار به فعالیت کرده و ضعف و نارسایی کبد را درمان  و سموم بدن را از عضلات خارج و از طریق کلیه ها دفع می شود، ولی دقت داشته باشید که در مصرف بهار نارنج باید زیاده روی کرد، چون برای کبد مضر است.

طبع بهار نارنج بید چیست ؟

در طب سنتی مزاج آب بهار نارنج و طبع آن سرد و خشک و پوست زرد رنگ آن دارای طبعی گرم و خشک دارد. مصلح نارنج عسل،گلاب و شکر می باشد.
آشنایی با فراورده های بهار نارنج :

اسانس بهار نارنج :

  اسانس بهار نارنج که به صورت حلال در آب و روغن و به صورت مایع وجود دارد،در تهیه انواع دمنوش، دارو، آبمیوه، آدامس و کیک استفاده می شود. فلول ها در کاهش خطر بیماری های قلبی، انواع دیابت، ورم مفاصل، آسم، پوکی استخوان تاثیر زیادی دارد. اسانس بهار نارنج موجب تقویت سیستم عصبی، تنظیم تپش قلب،کاهش سردرد های عصبی، تنظیم ضربان قلب،رفع سرگیجه ،تقویت سیستم ایمنی و حفاظت بدن در برابر رادیکال های آزاد می شود.طبع اسانس نارنج گرم و دارای انواع ویتامین ها می باشد و در تولید لوسیون و کرم های پوستی از اسانس بهار نارنج استفاده می شود.
طرز تهیه عرق بهار نارنج :
 همانطور که گفتیم از شکوفه های بهار نارنج فراورده های زیادی تهیه می شود، که یکی از این فراورده ها عرق بهار نارنج است.نکته جالب در مورد عرق بهار نارنج این است که شما می توانید در منزل و با صرف چند ساعت زمان عرق بهارنارنج خانگی تهیه نمایید، کافیست.
در یک ظرف مسی بزرگ آب ریخته تا نیمه ظرف را پر کند و سپس شکوفه های تازه یا خشک شده را به آب اضافه کنید و یک شی سنگین مانند هاونگ یا سنگ بزرگ تمیزی را شسته و در ته قابلمه گذاشته و یک کاسه روی آن قرار دهید.سپس درب قابلمه را به صورت برعکس روی قابلمه گذاشته و حرارت را روشن کنید،زمانی که آب قابلمه به جوش آمد مدام باید روی قسمت گودی درب قابلمه یخ گذاشته تا بخار تبدیل به مایع شود، بدین صورت عرق بهار نارنج در کاسه جمع می شود و شما می توانید هر چند وقت یکبار درب قابلمه را باز کرده و عرق کاسه را بردارید، عرق تهیه شده را باید در ظرف مات و شیشه ای و در جای خنک نگهداری نمایید.دقت داشته باشید عرق بهار نارنج بسیار حساس است و باید حتما در ظروف شیشه ای مات و در جای خنک و به دور از نور خورشید نگهداری شود.(شما می توانید از این روش برای تهیه دیگر گیاهان استفاده و عرق گیاهی خانگی تهیه نمایید.) در ادامه به بررسی مزاییا عرق بهار نارنج می پردازیم، با ما همراه باشید.

مزایای عرق بهار نارنج :

یکی از عرقیجات پرکاربرد و نسبتا خوشمزه و خوش عطر عرق بهار نارنج است.رایحه گرم و دل انگیز عرق بهار نارنج برای آرامش اعصاب، اضطراب، بهبود عملکرد مغز و بدن موثر و مفید می باشد، همچنین مصرف عرق بهارنارنج  مایه آرامش و نشاط شده  و در بسیاری از موارد موجب تنظیم فشار خون و ضربان قلب و بهبود روحیه بعد از افسردگی می شود.ناگفته نماند که مصرف بیش از حد هر چیزی عوارضی را به دنبال دارد، همانطور که مصرف اندازه و مشخص بهار نارنج موجب تنظیم ضربان قلب می شود، اما مصرف بی رویه آن باعث افزایش ضربان قلب می شود.
 طبع عرق بهار نارنج :
عرق بهار نارنج در طب سنتی دارای طبعی گرم و اشتهاآور بوده و برای رفع غم و افسردگی و ضعف اعصاب مفید است. و برای تپش قلب و تسکین ناراحتی های سینه موثر و اگر همراه با آب کرفس مصرف شود برای درمان بزرگی طحال و خرد کردن سنگ مثانه و کلیه و خارج کردن آن بسیار تاثیر گذار است.مصرف عرق بهار نارنج برای افراد مبتلا به بیماری صرع و غش توصیه می شود. مصرف عرق بهارنارنج به صورت ناشتا اسهال های رطوبتی (اسهال ناشی از افزایش رطوبت در دستگاه گوارش ) را به طور کامل درمان می کند.


 خواص بهار نارنج و ترکیب آن با انواع عرق های گیاهی :
 عرق بهار نارنج به خودی خود و تنهایی دارای خواص فراوانی است، اما اگر این عرق شگفت انگیز با چند عرق دیگر ترکیب شود خواصش چندین برابر می شود.در ادامه شما را با چند ترکیب بی نظیر عرق بهار نارنج و دیگر عرق های گیاهی آشنا می کنیم، همراه ما باشید.
خواص عرق بهار نارنج و گلاب :
 بهترین نوشیدنی در فصل تابستان که جلای روح و روان و رفع کننده عطش می باشد، شربت بهار نارنج و گلاب می باشد.چون گلاب مصلح بهار نارنج می باشد، در زمان استفاده آن در شربت تا حد زیادی مضرات بهار نارنج را دفع و بهترین نوشیدنی فصل تابستان محسوب می شود. این نوشیدنی دارای خاصیت آرامبخشی، ضد افسردگی و نشاط آور می باشد.
 خواص بهار نارنج و بیدمشک :
 ترکیب بهار نارنج و بیدمشک موجب درمان ناراحتی های روحی و افسردگی می شود و دارای خاصیت آرام بخش و خواب آور عالی می باشد.شما به جای مصرف قرص های خواب آور می توانید از این ترکیب 2 ساعت قبل از خواب استفاده نمایید.ترکیب عرق بیدمشک و بهار نارنج موثر برای درمان تپش قلب ،درمان سردرد های عصبی،کاهش حرارت بدن، میگرن، تقویت عضله های قلب، کاهش استرس و اضطراب، رفع جوش و خارش پوست و همچنین رفع خستگی و محافظت بدن در برابر بیماری ها می باشد.

کاربرد بهار نارنج در طب سنتی :

در طب سنتی به عرق بهار نارنج ماء القداح معروف و پادزهر سم گزندگان، مقوی مغز و ریه و دستگاه گوارش ، شادی بخش، تحلیل دهنده زکام و باز کننده منافذ بدن و رفع نزله،تپش قلب،دفع قولنج ، درد سینه، دفع آروغ و نفخ کاربرد دارد و مصرف آن همراه با آب کرفس در خرد کردن سنگ کلیه و مثانه مفید و موثر است.مصرف عرق بهار نارنج همراه با مرجان سائیده برای درمان مشکلات طحال تاثیر زیادی دارد.در طب سنتی مصرف عرق بهار نارنج در واژن قاعده آور و وضع حمل آسان و سریع شده و ترکیب شیر مادیان و عرق بهار نارنج کمک زیادی به باردار شدن می کند. در نسخه های طب سنتی دفع موهای زائد یکی از خواص بهار نارنج می باشد. به عنوان یک ملین و برای درمان سردرد، میگرن، اضطراب، اندوه، بی خوابی، مشکلات معده و افسردگی استفاده می شود. در نسخه های طب سنتی نوشته شده که بابونه و بهار نارنج در کنار هم دارای خواص موثرتری خواهد بود.
در طب سنتی چینی از بهار نارنج برای درمان استفراغ، کم اشتهایی و ابی گاستریک استفاده می شود.اثر بهار نارنج در صورتی که در ظرف مسی نگهداری شود، تا 7 سال و در ظروف شیشه ای تا 1 سال باقی می ماند.

خواص روغن بهار نارنج :

 بهار نارنج درختی سرسبز و بومی مناطق گرمسیری آسیا و آفریقا می باشد که از تمام قسمت های این درخت پر خاصیت استفاده های زیادی برای درمان می شود، استخراج روغن بهار نارنج که از شکوفه های شگفت انگیز این درخت تهیه می شود.به عنوان روغن بهار نارنج مصارف دارویی و درمانی زیادی دارد.اروپاییان باستان در طب برزیلی از روغن بهار نارنج  برای درمان بی خوابی، گلودرد،نقرس،درمان مشکلات عصبی و اختلالات دستگاه گوارش استفاده می کردند،ناگفته نماند که بومیان آمریکای لاتین از بهار نارنج در تهیه تونیک استفاده و برای کاهش اضطراب، ملین،پیشگیری از سرطان روده بزرگ و سینه و درمان بی خوابی استفاده می کردند. در کشورهای نیکاراگوئه، دومینیکن، کوبا و هائیتی از بهار نارنج به عنوان سس ماریناد گوشت استفاده می کنند. در ادامه به بررسی خواص روغن بهار نارنج برای بدن می پردازیم با ما همراه باشید:
 درمان مشکلات پوستی :
خاصیت ضد باکتری، ضد قارچی و ضد عفونی کننده روغن بهار نارنج موجب درمان بسیاری از مشکلات پوستی داشته و برای درمان پوست های آسیب دیده و سلولیت مفید و موثر می باشد.
درمان آکنه و زخم های پوستی :
 روغن بهار نارنج برای پیشگیری از علائم پیری شهرت جهانی دارد. ترکیب 2 قطره روغن بهارنارنج و 2 قطره روغن نارگیل و ماساژ پوست صورت در درمان آکنه ،اگزما، پسوریازیس و مشکلات پوستی تاثیر شگفت انگیزی دارد.برای گرفتن نتیجه بهتر باید ترکیب روغن بهار نارنج و روغن نارگیل را روزی 1 بار روی قسمت آسیب دیده بزنند.
 تقویت معده و کمک به هضم غذا :
 از هزاران سال پیش تا کنون از بهار نارنج در دنیای طب بهترین مکمل برای درمان مشکلات گوارشی،سوء هاضمه،هضم غذا، یبوست،کاهش اشتهاء،نفخ شکم و درمان تهوع موثر است.ماساژ معده با ترکیب روغن بهار نارنج و روغن کنجد و یا اضافه کردن 2 قطره از این روغن در وان حمام و استراحت در آن موجب کاهش اختلالات گوارشی می شود.
کاهش وزن :
 برای درمان چاقی و کاهش وزن تحقیقات زیادی در مورد روغن بهار نارنج انجام شده ، این تحقیقات نشان دهنده بی خطر و بدون عارضه بودن این روغن در بین روغن های گیاهی می باشد.و برای کاهش وزن  می توانید بدن خود را با  3 قطره روغن ترکیبی بهار نارنج و نارگیل ماساژ داده و یا این روغن ترکیبی را به وان حمام اضافه کرده موجب افزایش تاثیر روغن در لاغری می شود.
 کاهش استرس و اضطراب :
 رایحه روغن بهار نارنج شبیه به پرتقال تازه می باشد و استنشاق روغن بهار نارنج مخصوصا در ساعات اولیه صبح یک آرامش و انرژی به ذهن القا ی کند.توصیه می کنم 1 قطره روغن بهار نارنج  را به دستگاه خوشبو کننده هوا اضافه کنید تا در زمان مدیتیشن حال خوشی داشته باشید و یا 1 قطره روغن را روی نقاط نبض بدن زده و از عطر دلپذیر آن بهره ببرید.
دیگر مزایای بهار نارنج :
 از دیگر مزایای روغن بهار نارنج می توان به درمان سندرم خستگی مزمن ،کاهش قند خون، اختلال خواب، درد مفاصل، سرماخوردگی، در عضلات،مشکلات مثانه و کبد و در مواد اولیه صابون، مواد آرایشی و ضدعفونی کننده، عطر، داروسازی، تهیه انواع غذاها و نوشیدنی ها اشاره کرد.
موارد منع مصرف روغن بهار نارنج :
 افرادی که از فشار خون بالا رنج می برند،مادران شیره، زنان باردار وکودکان زیر 2 سال از مصرف این روغن معطر خودداری نمایند.


طرز تهیه بهار نارنج خشک برای دمنوش و چای :
 از شکوفه های بهار نارنج هم می توان به صورت خشک و تازه استفاده کرد، اما اگر شما در منطقه ای ساکن هستید که امکان دسترسی به شکوفه تازه بهار نارنج وجود ندارد، بهتر است از خشک شده آن استفاده نمایید، اما چگونه شکوفه های بهار نارنج را خشک کنیم؟ با ما همراه باشید.
گلبرگ های خشک بهار نارنج را می توانید از عطاری ها تهیه نماید اما اگر توانستید خودتان در فصل بهار دست به کار شوید و شکوفه های بهار نارنج را در فصل اردیبهشت چیده و یا پارچه بزرگی زیر درخت نارنج پهن کرده و شکوفه های ریخته شده در پارچه را جمع آوری کنید.بهتر است شکوفه ها را در صبح زود و قبل از طلوع خورشید جمع آوری کنید(مانند گل های محمدی که هر چه آفتاب نخورند عطر بهتری خواهند داشت). بعد از جمع آوری شکوفه ها آنها را سریعا باید خشک کنید و بهتر است در جای خشک و حنک روی پارچه نخی تمیز ریخته تا به مرور خشک شود و بعد از خشک شدن گلبرگ های خشک شده را در ظرف شیشه ای مات و در یخچال نگهداری نمایید.
 دمنوش و چای بهار نارنج :
 از بهار نارنج به صورت های مختلفی استفاده می شود و افراد از روش های مختلفی برای بهره بردن از این شکوفه های شگفت انگیز بهره می برند،یکی از این روش ها دمنوش و چای است،که در بین مردمان آسیای شرقی و ایران دارای طرفداران زیادی می باشد. در ادامه شما را با طرز تهیه چند نوع دمنوش با بهار نارنج شگفت زده می کنیم، با ما همراه باشید.
 دمنوش خالص بهار نارنج :
 برای تهیه این دمنوش به صورت خالص کافیست مقداری بهار نارنج تازه یا خشک را بعد از شستن با آب سرد داخل قوری چینی ریخته و مقداری آب جوش به قوری اضافه کرده و مانند دم کردن چای قوری را به مدت 20 دقیقه روی حرارت کتری گذاشته تا دمنوش آماده شود، این دمنوش خوش عطر را با یک قاشق عسل میل نمایید.
 دمنوش بهار نارنج و دارچین :
 دمنوش دارچین و بهار نارنج یکی از خوش عطر ترین و خوش طعم ترین دمنوش ها می باشد که دارای خواص زیادی می باشد.از مهمترین خواص دمنوش دارچین و بهار نارنج می توان به کاهش چربی خون تا30 % اشاره کرد.برای آماده کردن این دمنوش 3 قاشق چایخوری شکوفه بهار نارنج + 1 عدد چوب دارچین + 1 قاشق چای خوری آب نارنج را در قوری ریخته و 2 لیوان آب جوش به آن اضافه کنید، و اجازه دهید 10 دقیقه دم بکشد، سپس این دمنوش را از صافی رد کرده و با عسل میل نمایید. 
 دمنوش گل محمدی و بها رنارنج :
دمنوش بهار نارنج و گل محمدی به علت داشتن دو گیاه پرخاصیت و مفید دارای عطر و طعم بی نظیری می باشد که دارای فواید مختلفی برای بدن می باشد، این دمنوش موجب کنترل استرس، قند خون، تسکین درد و هضم غذا می شود.برای تهیه این دمنوش 3 قاشق چایخوری شکوفه خشک بهار نارنج +1 قاشق چایخوری گل محمدی را در یک قوری چینی ریخته و 2 لیوان آب جوش به آن اضافه نمایید. و اجازه دهید 10 دقیقه دم بکشد، این دمنوش را بعد از آماده شدن و دم کشیدن از صافی رد کرده و با عسل میل نمایید.
دمنوش به لیمو و بهار نارنج :
 به لیمو از گیاهان مفید و خوش عطر و طعم برای تهیه دمنوش می باشد.که در ترکیب با بهار نارنج دارای خواص بی نظیری می باشد. مصرف دمنوش بهار نارنج و به لیمو موجب تصفیه دستگاه گوارش خون، آرامش ذهن و اعصاب می شود.برای آماده سازی این دمنوش کافیست؛
1 قاشق چایخوری به لیمو +3 قاشق چایخوری بهار نارنج را در قوری ریخته و 2 لیوان آب جوش به آن اضافه کرده و اجازه دهید 10 دقیقه دم بکشد.تا دمنوش آماده شود، سپس دمنوش آماده شده را از صافی رد کرده و با عسل میل نمایید.
دمنوش چای سبز و بهار نارنج :
دمنوش چای سبز به تنهایی دارای خواص زیادی برای بدن می باشد و یکی از دمنوش های پرطرفدار برای طرفدارن کاهش وزن می باشد. اما ترکیب بهار نارنج و چای سبز موجب جذب آنتی اکسیدان شده و از سلول ها در برابرآسیب جلوگیری می کند.مصرف این دمنوش موجب کاهش کلسترول خون، بهبود جریان خون شده و باعث تنظیم فشار خون و تثبیت حافظه می شود. برای تهیه این دمنوش مقداری از به لیمو و بهار نارنج را به نسبت مساوی ترکیب کرده و داخل قوری ریخته و آب جوش را به آن اضافه نمایید. اجازه دهید این دمنوش 15 دقیقه دم بکشد و با عسل میل نمایید. در صورتی که قصد کاهش وزن دارید این دمنوش را بدون شیرینی میل نمایید.
دمنوش زنجبیل و بهار نارنج :
یکی از گیاهان فوق العاده موثر در درمان درد معده و انواع بیماری ها زنجبیل است. مصرف دمنوش بهار نارنج و زنجبیل کمک زیادی در پیشگیری از انواع بیماری های قلبی و سلامت قلب و بدن دارد. برای تهیه این دمنوش 6 برش نازک از زنجبیل تازه را با 2 قاشق چایخوری بهار نارنج ترکیب کرده و 2 فنجان آب جوش به آن اضافه نمایید. اجازه دهید 20 دقیقه دم بکشد و در صورت تمایل به عسل ترکیب نموده و میل نمایید.
دمنوش چای سیاه و بهار نارنج :
 یکی از عادت های ایرانی ها مصرف چای سیاه می باشد و چای سیاه حاوی آنتی اکسیدان می باشد که از بدن در برابر انواع بیماری ها محافظت می کند. برای تهیه این دمنوش کافیست؛ در زمان تهیه چای سیاه مقداری شکوفه خشک بهار نارنج به آن اضافه نمایید و اجازه دهید مطابق روال گذشته چای دم بکشد، چای شما بعد از چند دقیقه آماده و معطر به عطر بهار نارنج خواهد بود.

خواص دمنوش بهار نارنج :

 آرامش اعصاب :
مصرف دمنوش بهار نارنج موجب کاهش استرس و ایجاد آرامش در بدن می شود. مصرف این دمنوش برای افراد مبتلا به بیماری های ناراحتی و افسردگی توصیه می شود، دمنوش بهار نارنج باعث تسکین درد، آرامش اعصاب و رفع سردرد می شود.
 تقویت معده :
دمنوش بهار نارنج موجب رفع مشکلات معده و سوء هاضمه شده و دمنوش بهار نارنج برای نفخ کودکان، دردهای شکمی و تقویت معده موثر است.بهار نارنج انگل روده را دفع و صفرا بر است.
کاهش فشار خون :
مصرف دمنوش بهار نارنج برای افرادی که مبتلابه فشار خون بالا هستند بسیار مفید و موثر است و تا حد زیادی فشار خون را کاهش می دهد.بوییدن شکوفه های بهار نارنج نیز فشار خون را کاهش می دهد.
 بهبود علائم یائسگی :
طبق تحقیقی که در سال 2014 روی 70 نفر از زنان یائسه انجام شد، نشان می دهد که بهار نارنج تاثیر زیادی روی تنظیم میزان استروژن و غلظت کورتیزول دارد.بهار نارنج موجب تنظیم فشار خون و در زنان یائسه شده و علائم آزار دهنده این دوران مانند گر گرفتگی را تا حد زیادی کاهش می دهد.
کاهش التهاب :
 از دیگر خواص دمنوش بهار نارنج می توان به کاهش التهاب و درد اشاره کرد.مصرف این دمنوش التهاب های دردناک مانند آرتریت روماتوئید و فپبرومیالژیا را تا حد زیادی کاهش می دهد.
کاهش اسپاسم عضلانی و سردرد :
 از مهمترین خواص دمنوش بهار نارنج میتوان به کاهش دردهای عضلانی، اسپاسم و گرفتگی عضلات کم و عضلات اشاره کرد. طبق تحقیقات انجام شده رایحه بهار نارنج موجب کاهش سردردهای تنشی شده و اثرات قوی ضد اسپاسم دارد.
 رفع اختلالات خواب :
دمنوش بهار نارنج یکی از بهترین دمنوش های گیاهی برای رفع اختلالات خواب می باشد، افرادی که از بی خوابی رنج می برند، برای درمان این مشکل کافیست 2 ساعت قبل از خواب این دمنوش را مصرف کنند تا خواب راحت تری داشته باشند، بوییدن شکوفه های بهار نارنج نیز در درمان بی خواب موثر است.دمنوش بهار نارنج مانند یک دیازپام خانگی عمل کرده و بعد از مصرف آن خواب آرام و عمیقی خواهید داشت.
درمان سرماخوردگی و آنفولانزا :
 برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا مصرف دمنوش بهار نارنج بسیار توصیه می شود. نوشیدن روزانه 1 فنجان دمنوش بهار نارنج تا حد زیادی علائم سرماخوردگی معمولی و سرفه را کاهش می دهد.
 تنظیم کلسترول خون :
مصرف دمنوش بهار نارنج موجب افزایش سطح پکتین شده و باعث تنظیم سطح کلسترول می شود.
 لاغری :
برای افزایش سوخت و ساز بدن و کاهش اشتهاء مصرف دمنوش بهار نارنج بسیار مفید و موثر است.مصرف 1 لیوان دمنوش بهار نارنج و چای سبز در کنار یک رژیم غذایی و ورزش موجب کاهش وزن شدید می شود.
 مضرات دمنوش بهار نارنج :
دمنوش بهار نارنج در کنار تمام خواص و مزیت های مفیدی که برای بدن دارد.می تواند برای بعضی از افراد عارضه های را ایجاد کند.مصرف بیش از حد بهار نارنج همراه با کافئین خطر سکته قلبی را افزایش داده و زنان بارداری که به مرکبات حساسیت دارند، نباید مصرف کنند. مصرف بیش از حد دمنوش بهار نارنج موجب کم خوابی شده و در افراد مبتلا به فشار خون بالا و بیماری های قلبی و عروقی ،باعث تشدید علائم بیماری می شود. افراد مبتلا به بیماری های چشمی گلوکوم (آب سیاه چشم ) از مصرف دمنوش بهار نارنج خودداری کنند.

چگونه از شکوفه بهار نارنج استفاده کنیم ؟

 در فصل تابستان بهترین نوشیدنی شربت خنک و گوارا است، در این بین استفاده از ترکیب گلاب، عرق بهار نارنج و آب و شکر بهترین و خوش عطر ترین شربت در تابستان می باشد.همچنین می توانید از شکوفه های بهار نارنج به صورت مربا، شربت، عرق، گیاه تازه،گیاه خشک،گیاه پودر شده،چای سیاه بهار نارنج ، دمنوش و... مطابق با سلیقه و ذائقه خود استفاده نمایید.

عسل بهار نارنج :
 یکی از عسل هایی که از شکوفه مرکبات تهیه می شود، عسل بهار نارنج است که دارای خواص درمانی زیادی است.
درخت بهار نارنج با شکوفه های سفید و دسته ای در فصل بهار زنبوران عسل را به طرف خود جذب می کند، شکوفه های بهار نارنج دارای شهد فراوانی می باشد و بهترین غذا برای زنبوران عسل در فصل بهار است. چون زمان شکوفا شدن گل ها در فصل بهار است ، انگبین به دست آمده از این شکوفه ها به عسل بهاره معروف و محصولاتی مانند ژل رویال،بره موم بهار نارنج،عسل بهاری از بهار نارنج و عسل آن تهیه می شود.عسل بهار نارنج خواصش دقیقا مانند میوه نارنج است و مانند عسل یونجه یکی از خوشبو ترین عسل ها می باشد.زنبور عسل نقش زیادی در گرده افشانی شکوفه های نارنج دارد و باغدارانی که در باغ خود کندوی زنبور عسل دارند، نسبت به دیگر باغداران دارای نارنج با کیفیت و بهتری هستند.
خواص عسل بهار نارنج :
 عسل بهار نارنج دارای خواص فراوانی است از جمله ؛
وجود ویتامین ث به وفور، این عسل یک انرژی زا طبیعی بوده و طبع آن گرم است. عسل بهار نارنج مقوی قلب و اعصاب بوده و کسانی که از بیماری های افسردگی رنج ی برند، بهترین راه درمان برای آنها مصرف عسل بهار نارنج می باشد. عسل بهار نارنج به تصفیه خون کمک کرده و خاصیت ضد سرطانی آن برای درمان انواع سرطان ها مخصوصا سرطان معده مفید و موثر می باشد. عسل بهار نارنج دارای خاصیت ضد باکتری ، ضد قارچ ، ضد تهوع و سم بوده و به علت افزایش سوخت و ساز در بدن باعث تعادل وزن شده و به عنوان یک مسکن برای بیماری های عصبی و افسردگی عمل می کند.
طبق تحقیقات انجام شده عسل بهار نارنج بیشترین تاثیر را روی سیستم عصبی و مغز دارد و تاثیر شگرفی بر حافظه  کاری، سرعت پردازش مغز ، حافظه بیانی و عملکرد حرکتی بدن دارد. عسل بهار نارنج موجب کنترل قند خون و تحمل گلوکز شده و برای درمان سکسکه، رفلاکس معده، دفع کرم های معده،افزایش اشتهاء،مسکن دردهای گلو و درمان سرفه های مزمن سرماخوردگی عملکرد و تاثیر خوبی دارد.
 بهترین روش استفاده از عسل بهار نارنج :
معمولا مصرف عسل های تک گل بیشتر جنبه دارویی دارد، جهت استفاده از عسل بهار نارنج برای درمان، 2 تا 3 قاشق چایخوری از آن را با آب ولرم ترکیب و حل نمایید و همراه با آب لیموی ترش یا آب نارنج تازه مصرف نمایید.
 موارد منع و مضرات عسل بهار نارنج :
کلا از دادن هر نوع عسل به کودکان زیر 1 سال خودداری نمایید، مصرف عسل بهار نارنج نیز برای کودکان زیر 1 سال به علت وجود باکتری بوتولیسم ممنوع می باشد.
مصرف بیش از اندازه در عسل های تک گل و همچنین عسل بهار نارنج موجب عوارضی مانند؛ افزایش فشار خون، تپش قلب و بی خوابی میشود. در صورتی که دارای بیماری خاصی هستید و یا دارویی خاصی مصرف می کنید، حتما با پزشک مشورت نمایید.افراد مبتلا به بیماری چشمی گلوکوم از مصرف چای و فراورده های بهارنارنج خودداری کنند.
طرز تهیه مربا بهار نارنج :
 همانطور که می دانید از شکوفه های دارچین به صورت های مختلفی می توان استفاده کرد و در این بین خانم های خوش سلیقه ایرانی اقدام به تهیه مربای شکوفه های بهارنج کرده اند، با ما همراه باشید تا این مربای خوشمزه و خوش عطر را آموزش دهیم.
 مواد لازم :
 شکر : 1 کیلو گرم 
آب : 3 پیمانه
شکوفه بهار نارنج :1 کیلو گرم
آب نارنج : 2 قاشق سوپخوری 
 طرز تهیه :
برای آماده سازی این مربا دو روش وجود دارد، اولین و ساده ترین روش این است که شکوفه ها را در ظرف مسی ریخته و آب روی آن ریخته و اجازه می دهند 5 دقیقه بجوشد تا تلخی آن گرفته شود، (البته این مرحله را 2 بار تکرار می کنند و بعد از هر بار جوشیدن شکوفه ها را از صافی رد کرده و در آب سرد می ریزند) و برای تثبیت رنگ شکوفه ها آب نارنج را اضافه کرده و سپس شهد آماده شده را به آن اضافه می کنند و اجازه می دهند تا مربا بجوشد و قوام بیاید.اما روش دوم با استفاده از آهک خوراکی تلخی شکوفه ها را می گیرند،بدین صورت که در ظرف بزرگ پلاستیکی آب ریخته و آهک خوراکی را به آن اضافه کرده و اجازه دهید آهک ته نشین کند، سپس به آرامی آب روی آهک را در ظرف پلاستیکی دیگری ریخته و شکوفه ها را به آن اضافه نموده و اجازه دهید به مدت 24 ساعت شکوفه ها در این ترکیب باقی بماند. (آهک موجب ترد شدن و حفظ حالت و جلوگیری از تغییر رنگ شکوفه ها می شود). بعد از 24 ساعت شکوفه ها را از آب آهک بیرون آورده و در سبد ریخته و در یک ظرف بزرگ آب سرد ریخته و شکوفه ها را به مدت 24 ساعت در آن گذاشته و بعد آبکش کنید و 2 بار در آب جوش جوشانده و صاف کنید تا تلخی آن به صورت کامل گرفته شود. دریک ظرف مسی آب ریخته و بعد از جوش آمدن شکر را به آن اضافه نموده و اجازه دهید جوش بیاید. شکوفه هایی که از صافی رد شده را به ترکیب آب و شکر اضافه کرده و اجازه دهید بجوشد تا شربت قوام بیاید.در انتها برای خوش طعم تر شدن و خوش عطر شدن مربا 3 قاشق سوپخوری آب نارنج را اضافه کرده و بعد از 5 دقیقه جوشیدن حرارت را قطع کرده و بعد از خنک شدن مربا را در ظرف شیشه ای تمیز ریخته و در یخچال نگهداری نمایید.این مربا در در میز صبحانه روزهای سرد زمستانی محشر می شود، و به عنوان مارمالاد استفاده می شود.

طرز تهیه شربت بهار نارنج :

 برای آماده سازی شربت بهار نارنج می توانید شکر+ آب و عرق بهار نارنج را در ظرفی ریخته و روی حرارت قرار دهید و بعد از قوام آمدن شربت کمی آب لیمو یا آب نارنج اضافه نمایید تا شربت شکرک نزند، و برای خوشرنگ تر شدن شربت می توانید کمی زعفران به آن اضافه نمایید.شربت را بعد از خنک شدن در ظرف شیشه ای ریخته و در یخچال نگهداری نمایید، با این روش شما در طول سال شربت آماده بهار نارنج دارید و فقط کافیست مقداری از شربت را با آب ترکیب و میل نمایید.البته از روش ساده تری که همگان برای تهیه شربت استفاده می کنند، می توانید استفاده نمایید و آب و شکر و عرق بهار نارنج را ترکیب و یخ را به آن اضافه و میل نمایید.
میزان مجاز مصرف بهار نارنج :
 برای مصرف بهار نارنج تا به حال میزان خاصی اعلام نشده، اما مصرف بیش از اندازه هر گیاهی می تواند دارای عوارضی باشد. در صورتی که از محصولات آماده استفاده می کنید حتما به برچسب آن دقت نمایید و در صورت داشتن بیماری خاص حتما با پزشک خود مشورت نمایید و اگر بهار نارنج بیش از حد مصرف کردید، حتما گلاب بنوشید، زیرا گلاب مصلح بهار نارنج است.
 تداخل دارویی بهار نارنج :
 تعدادی از گیاهان دارویی علی رغم داشتن خواص دارویی بی نظیر اگر به صورت همزمان با داروهای شیمایی مصرف شود، ایجاد اختلال دارویی می کند، بهار نارنج اگر با داروهای :
ترانیل سیپرومین، داروهای ضد افسردگی، میدازولام، آمپودارون، لووستاتین، کتوکونازول، ایتراکونازول، فکسوفنادین، دیزو پیرامید، کینیدین، دکسترومتورفان، تیوریدازین، ایندیناویر، پروکائین آمیدو فلنزین مصرف شود، تداخل دارویی ایجاد شده و عوارض ناخواسته ای به دنبال دارد.
رب بهار نارنج :
 از نارنج به صورت رب نیز استفاده می شود که تمام خواص میوه نارنج را دارد. از رب نارنج برای انواع خوراکی ها و غذاهای لذیذ ایرانی استفاده می شود که دارای طعم عالی و دلپذیری می باشد.در ادامه طرز تهیه رب نارنج در منزل را آموزش می دهیم، با ما همراه باشید.
طرز تهیه رب بهار نارنج :
 رب بهار نارنج به دو روش صنعتی و سنتی انجام می شود.ولی اگر در منزل به صورت صحیح آب نارنج گرفته شود یک رب خوشمزه نارنج می توانید داشته باشید. برای آماده کردن رب نارنج بعد از چیدن یا خریداری نارنج ها پوست آن را با فرچه بشویید، چون روی پوست بهار نارنج ناهمواری هایی وجود دارد، حتما باید با فرچه شسته شود،بعد از شستن نارنج با یک چاقوی تیز پوست نارنج  را مانند سیب زمینی بگیرید، این کار موجب می شود تا رب تلخ نشود، سعی کنید قسمت های گوشتی نارنج را جدا نکنید و پوست سفید دور گوشت های نارنج باقی بماند. بعد از پوست کندن نارنج آن را به مدت 24 ساعت در هوای آزاد گذاشته تا آبگیری به راحتی انجام شود.سپس نارنج ها را  از وسط برش داده و دانه های نارنج را با دقت خارج کرده و با آبمیوه گیری دستی آب نارنج را بگیرید.در نهایت بعد از گرفتن آب نارنج آن را در قابلمه ریخته و روی حرارت بگذارید و مدام هم بزنید تا بجوشد و غلیظ شود. حتما کف روی آب نارنج را بگیرید تا رب خوش رنگ تر و خوش طعم باشد.بعد از 3 ساعت جوشیدن رب شما تقریبا آماده شده و اگر طبق دستور بالا عمل کنید رب نارنج خوش رنگ، ترش و شفافی خواهید داشت.بعد از رسیدن به غلظت دلخواه اجازه دهید رب سرد شود و در ظرف شیشه ای ریخته و در جای خشک و خنک نگهداری نمایید. معمولابرای داشتن یک رب غلیظ و با کیفیت باید دو سوم آب نارنج بجوشد.
  نکات مهم در تهیه رب نارنج :
 اگر نارنج را از درخت چیدید، اجازه دهید نارنج ها چند روز بماند و بعد آب نارنج را بگیرید، چون پوست نارنج حاوی اسید قوی می باشد که برای پوست مضر است.در زمان آبگیری نارنج ازآب میوه گیری برقی استفاده نکنید و سعی کنید با دستگاه آب انار گیر آب نارنج را بگیرید. در صورت تمایل در زمان آماده سازی رب می توانید به میزان 3 قاشق غذاخوری شکر برای 3 لیتر آب نارنج شکر به آن اضافه نمایید. هرگز رب نارنج را در ظروف پلاستیکی نگهداری نکنید. اسید موجود در رب دیواره ظروف پلاستیکی را تجزیه می کند و ریسک ابتلاء به سرطان را افزایش می دهد.
 روش های جلوگیری از کپک زدن رب بهار نارنج :
برای جلوگیری از کپک زدن رب نارنج باید حتما شیشه ها تمیز و خشک باشد و درب شیشه را با چسب صنعتی (چسب ها یشیشه ای و چسب برق ) محکم ببندید.حتما ظروف رب بهار نارنج در یخچال نگهداری شود. ماندگاری رب نارنج با این روش تا 6 ماه می باشد. اما به محض باز کردن درب شیشه حتما باید در یخچال نگهداری شود.
 کاربرد رب نارنج :
 از رب خوشمزه و خوش عطر نارنج برای مزه دار کردن انواع محصولات پروتئینی مخصوصا مرغ استفاده می شود، بهترین چاشنی برای خوش طعم تر شدن خورشت فسنجان و قورمه سبزی و انواع غذاهای گوشتی می باشد.رب نارنج جذب آهن را بیشتر کرده و در انواع سس ها و سالادها، مرغ ترش، بادمجان شکم پر، ماهی سرخ شده و کباب در تمام ایران مخصوصا نقاط شمالی به فور استفاده می شود.(مخصوصا سسی که برای ماهی سرخ شده آماده میکنند، ترکیب رب نارنج و سرکه ) و اما خواص رب نارنج که عبارتند از ؛
جلوگیری از ریزش مو:
 در طب سنتی از ضماد رب نارنج برای جلوگیری از ریزش مو استفاده می شود، بدین صورت که رب را روی سر ماساژ داده و بعد از 1 ساعت می شویند.
درمان انواع زخم ها :
 از رب نارنج به عنوان مرحم و ضد انگل و ضد میکروب استفاده می شود.
آفت دهان :
  برای درمان آفت دهان 1 قاشق مربا خوری رب نارنج را با 1 فنجان آب جوشیده ترکیب کرده و در دهان غرغره و مزمزه می کنند، به سرعت آفت دهان، زخم لثه برطرف می شود.
محکم شدن ناخن ها :
 از رب نارنج برای درمان شکنندگی ناخن ها و مو استفاده می شود، کافیست به مدت 9 روز و روزی 2 مرتبه رب نارنج را روی ناخن ها مالیده و اثر عجیب آن را مشاهده کنید.
درمان شوره سر :
 از رب نارنج برای درمان چربی مو ها و همچنین رفع شوره استفاده می شود.در گذشته برای درمان کچلی، لکه های قرمز پوست،رفع چین و چروک و خشکی پوست از رب نارنج استفاده می کردند. برای این منظور کمی رب نارنج را با نمک دریا ترکیب کرده و روی پوست زده و بعد از 7 دقیقه بشویید، این عمل را تا 1 ماه روزی 1 بار انجام دهید تا نتیجه فوق العاده آن را ببینید. و اما بهترین ماسک مو برای تقویت پیاز مو و جلوگیری از ریزش مو :
زرده تخم مرغ :3 عدد
رب :60 گرم
 این مواد را با هم ترکیب کرده و یک روز در میان و به مدت 12 جلسه روی موها ماساژ داده و بعد از گذشت 1 ساعت موها را در حمام بدون شامپو شستشو دهید.

طرز تهیه خلال بهار نارنج :

پوست بهار نارنج نیز مانند دیگر اجزاء این درخت دارای خواص خاص و بی نظیری می باشد. در طب سنتی پوست نارنج دارای طبعی گرم و خشک می باشد و از پوست بهار نارنج می توان در تولید مربا، ترشی، سرکه استفاده کرد.پوست بهار نارنج خاصیت نشاط آوری زیادی دارد. در ادامه شما را با آموزش تهیه خلال بهار نارنج و مربای بهار نارنج خوشحال می کنیم، با ما همراه باشید.
 طرز تهیه خلال نارنج :
طرز تهیه خلال نارنج بسیار آسان و راحت است و زمانی که شما میوه نارنج و یا پرتقال را مصرف می کنید می توانید پوست آن را به صورت خلال های نازک و باریک برش بزنید و خشک کنید.می توانید که خلال ها را روی یک دستمال نخی تمیز گذاشته و در مقابل نور خورشید قرار دهید و بعد از 1 روز خلال آماده و در شیشه تمیز و در جای خنک و خشک نگهداری نمایید.
استفاده از ماکروویو روش دیگری برای تهیه خلال نارنج و مرکبات است که می توانید بعد از خلال کردن مرکبات آنها را در یک بشقاب و سینی گذاشته و ماکروویو را درحالت یخ زدا گذاشته و به مدت 15 دقیقه بماند، بعد از خنک شدن خلال ها را بسته و در جای خشک و خنک نگهداری نمایید.از خلال نارنج برای تهیه مربا و ترشی و غذا استفاده می شود و یکی از غذاهای معروف که با خلال نارنج تهیه می شود، نارنج پلو است که بیشتر به کشور افغانستان نسبت داده می شود، اما با ذائقه ایرانی ها نیز سازگار است. در بعضی از شهر های ایران از پودر پوست نارنج به عنوان ادویه اسفاده می شود. در ادامه مربای بهار نارنج را برای شما آموزش می دهیم، با ما همراه باشید.
 مربای خلال بهار نارنج :
 خلال بهار نارنج : 100 گرم 
آب لیمو :2 قاشق غذاخوری 
شکر : 1 کیلو 
آب : به میزان لازم
 طرز تهیه مربا :
 در اولین مرحله برای تهیه مربا خلال ها را پاک کرده و 3 ساعت در آب گرم خیس کنید، تا نرم و تازه شود، در این مدت آب ظرف را چند بار تعویض کنید.
در دومین مرحله یک قابلمه بزرگ برداشته و آب در آن بریزید و اجازه دهید آب جوش بیاید، سپس خلال ها را در آب جوش ریخته و اجازه دهید چند جوش بزند، این کار را 5 مرتبه تکرار کنید تا تلخی خلال ها گرفته شود.و در نهایت خلال را آبکش و در آب سرد بریزید.
در مرحله شوم شکر را به 3 لیوان آب ترکیب کرده و اجازه دهید جوش بیاید،سپس خلال ها را از آب سرد خارج کرده و و در شربت ریخته و اجازه دهید آرام آرام بجوشد و شربت به قوام بیاید. 
در آخرین مرحله آب لیمو یا نارنج تازه را به مربا اضافه و اجازه دهید تا دو جوش بزند.مربای شما آماده شده و بعد از سرد شدن می توانید در شیشه های تمیز ریخته و در یخچال نگهداری کنید.
نکته های اساسی در تهیه مربا بهار نارنج :
نکته مهمی که در زمان تهیه مربا به آن اصلا توجهی نمی شود، جوشیدن مربا در زمان پخت می باشد، و تصور بعضی از خانم ها این است که مربا باید در زمان پخت باید غلیظ باشد، اما باید دقت کنید که مربا بعد از سرد شدن و در یخچال غلیظ و سفت می شود.این نکته را در مورد بهار نارنج نیز صدق می کند.
جوشاندن همزمان آب، شکر و شکوفه های بهار نارنج موجب تیره شدن مربا می شود و تعدادی از افراد توصیه می کنند که از زعفران دمکرده برای خوشرنگ شدن مربا استفاده کنند، البته این مورد کاملا بسته به ذائقه افراد است.
نکته مهمی که در زمان پخت مربای شکوفه های بهار نارنج باید به آن دقت داشته باشید، این است که حتما شکوفه ها در آب سرد باشد تا در زمان پخت همراه با آب و شکر شکوفه ها جمع نشود و باز باشد تا ظاهر مربا زیباتر باشد.

کاشت و برداشت بهار نارنج :

نحوه تکثیر بهار نارنج  :
 بهار نارنج به دو صورت پیوند و بذر قابل تکثیر است. در روش تکثیر با بذر از بذرهای درشت و تازه نارنج رسیده استفاده می شود، که متداول ترین روش می باشد، برای کاشت بذر از خاک برگ، شن و کوکوپپیت و پرلیت از این نوع خاک ها استفاده می شود و بذرها باید در محلی با نور کافی و غیر مستقیم در دمای 21 درجه باید نگهداری شود.بذر بهار نارنج برای جوانه زدن به 2 تا 3 هفته زمان نیاز دارد. و روش پیوند زدن بعد از رشد مناسب گیاه و بذر انجام می شود.
 خاک مناسب کشت :
 برای کشت بذرها و درخت بهار نارنج خاک باید دارای زهکشی مناسب و خوبی باشد.خاک مطلوب برای پرورش درخت نارنج ترکیبی از خاک معمولی و خاک برگ (خاک لومی ) می باشد و تعدادی از پرورش دهندگان برای سلامت و رشد بهتر درختان از مقداری زغال و کودهای شیمایی و حیوانی استفاده می کنند.
فضای نگهداری بهارنارنج :
فضای نگهداری بهار نارنج باید پرنور و غرق نور باشد.بهار نارنج به سایه حساس است و در سایه از بین می رود،بهار نارنج عاشق خاک مرطوب و در دمای 12 تا 37 به خوبی رشد می کند. طعم میوه ها بسته به تابستان دارد، هر چه تابستان خنک تر باشد، میوه های درخت بهار نارنج ترش تر و خوش عطر تر می شود. و این دلیل باعث ضده که نارنج جنوب شیرین تر از نارنج شمال باشد.
 آبیاری :
آبیاری درختان بسته به نوع خاک ،سن گیاه و دمای محیط رشد دارد، اما درخت نارنج به کم آبی بسیار حساس و آبیاری درخت با فاصله های طولانی موجب کاهش میوه دهی درخت می شود، میزان متعادل برای آبیاری درخت بها رنارنج هفته ای 3 بار و حتما باید خاک خشک باشد.
بیماری ها و آفت بهار نارنج :
 درخت بهار نارنج از جمله گیاهانی است که به نور زیاد علاقه دارد و در سایه به انواع بیماری ها مبتلا می شود،مهمترین آفت بهار نارنج پروانه مرکبات و کنه نباتی می باشد. کنه نباتی با حمله به برگ های نارنج از شیره درخت و برگ ها تغذیه کرده و برگ درخت قهوه ای رنگ می شود. و پروانه مرکبات روی سرشاخه و برگ ها تخم گذاری کرده و بعد از تغذیه لاروها برگ ها و سرشاخه از بین می رود.دیگر آفت های درخت بهار نارنج شپشک ها، راب ها،حلزون ها و بیماری های قارچی می باشد.
 برداشت بهار نارنج :
بهترین زمان برای برداشت شکوفه های معطر بهار نارنج ابتدای صبح روزهای نیمه اردیبهشت می باشد. برای جمع آوری شکوفه های نارنج پارچه ای را در زیر درخت پهن کرده و شاخه ها را به آرامی تکان می دهند تا شکوفه ها در پارچه بریزد. و اما خشک کردن شکوفه های زیبا ی نارنج ؛ 
برای خشک کردن شکوفه نارنج از دو روش سنتی و صنعتی استفاده می شود که در روش سنتی شکوفه ها را جای خنک و تاریک روی پارچه نخی پهن کرده و بعد 14 روز شکوفه ها خشک می شوند.  
در روش صنعتی با استفاده از ماکروویو شکوفه ها در کوتاهترین زمان خشک می شود، در این روش از توان کم حرارتی 360 شکوفه ها خشک می شود، اما بیشترین میزان اسانس شکوفه های خشک در شکوفه های خشک شده به روش سنتی میباشد. شکوفه های خشک شده را باید به دور از رطوبت  نور در جای خنک نگهداری کرد.

0 دیدگاه برای این مقاله ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی
آخرین بازدید لحظاتی پیش
سلام دوست عزیز
شما میتوانید برای برقراری ارتباط و گرفتن راهنمایی از کارشناسان خبره ما در تلگرام به ما پیام دهید