اردیبهشت
فواید گلاب و خواص دارویی گلاب

فواید گلاب و خواص دارویی گلاب


زمان مطالعه : 4 دقیقه

 با شنیدن نام گلاب قطعا ذهن شما به یاد عطر خوشبو و جادویی گلاب و اردیبهشت و مراسم گلابگیری در کاشان می افتد. گلاب کاشان معجزه طبیعت و ارمغان کویر برای جهان و دوستداران گیاهان طبیعی است. اهمیت و جایگاه گلاب در نزد ایرانیان ویژه و خاص می باشد تا جایی که شاعران ایرانی در وصف گلاب سروده های زیبایی داشته اند. گلاب به صورت های گوناگونی تولید که در زمان خرید هر یک از آنها لازم است به نکات و فاکتورهای توجه داشت، به عنوان مثال در زمان خرید گلاب اصل به عطر و طعم و رنگ آن توجه داشت، و یا فاکتورهای مهمی که در زمان خرید گلاب دو آتیشه اصل لازم است به آن توجه داشت. 

شهرت گلاب کاشان نه در سطح ایران بلکه در سطح جهانی است، بر همین اساس توجه به آن به عنوان یکی از کالاهای صادراتی بسیار حاض اهمیت است. در زمان خرید گلاب کاشان لازم است فاکتورهای زیادی را در نظر داشت. خرید گلاب اصل کاشان دغدغه بسیاری از افراد است که تمایل به خرید این محصول را دارند. 

در این مقاله قصد داریم در مورد خواص بی نظیر گلاب و انواع گلاب نکات جالبی را بیان کنیم.

علت نامگذاری گل محمدی چیست؟

 همانطور که می دانید گلاب از تقطیر گل های محمدی به دست می آید، اما آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چرا به گل رز گل محمدی می گویند؟ همراهم باشید تا دلیل نامگذاری گل محمدی را برایتان بگویم. اگر دقت کرده باشید از گلاب برای شستشوی مکان های مقدس و حرم ها به عنوان خوشبو کننده و ضد عفونی کننده استفاده می شود. و در تمام مراسم های مذهبی و پخت نذری از گلاب استفاده می شود و برای ایرانیان جایگاه ویژه و مقدسی دارد، البته مقدس بودن گل محمدی قدمتی به زمان پیامبر اکرم (ص) دارد،در ادامه به چند حدیث اشاره می کنم که مقدس بودن این گل خوشبو را مشخص می کند.
پیامبر اکرم (ص ) فرمودند:
کسی که می خواهد عطر خوش مرا استشمام کند می تواند گل محمدی را بو کند. 
در حدیث دیگری می فرمایند :
گل سفید از عطر بدنم در شب معراج حاصل شد.گل سرخ از عطر بدن جبرئیل که در شب معراج همراه ایشان بود به وجود آمد و گل زرد از عرق براق در شب معراج به وجود آمد.
بعد از مطالعه این احادیث متوجه عظمت گل محمدی می شویم، این موضوع مساله بی اهمیتی نیست که مسلمانان عقیده داشتند گل محمدی از ریختن عرق حضرت محمد (ص) بر روی زمین به وجود آمده است.

 برای خرید گلاب درجه یک و اصل کاشان هم اکنون می توانید از لینک روبرو استفاده نمائید.       خرید گلاب 

تاریخچه گل محمدی :

طبق تحقیقات و مطالعات انجام شده نشان می دهد که سرزمین ایران از اولین تولید کنندگان عطر و گلاب در جهان می باشد. طبق سنگ نوشته های قدیمی تخت جمشید و کتاب صور الاقلیم ابوزید سهل بلخی مهد تولید گلاب میمند فارس بوده . طبق نوشته بلخی شهرستان تاریخی فیروز آباد که گلاب میمند به نام این شهر مشهور بوده و در خارج نیز به همین نام مشهور است. این شهرت تا جایی ادامه داشته که در کتاب های قدیمی به نام ورد جوری نام برده شده و در دوره سلجوقیان جزء کالاهای تجاری گران قیمت بوده و میمند اولین خاستگاه تولید گلاب در ایران و جهان است. اما تمام ایرانیان نام گلاب را به نام قمصر کاشان می شناسند، باید بگویم که کاشت و گرفتن گلاب در بیشتر نقاط ایران به زمان قبل از اسلام باز می گردد، در سنگ نگاره های ایران تصاویری مشاهده می شود که ایرانیان باستان علاقه زیادی به گل و هدیه دادن آن داشتند، ابو علی سینا در کتاب قانون که 1000 سال قبل نگاشته شده تاکید زیادی بر استفاده از گل محمدی و گل خشک و خواص دارویی گل و عرق گل محمدی داشته. عموم مردم عقیده دارند که خاستگاه دیرین گلاب قمصر کاشان می باشد، اما سابقه تاریخی  نا آرام آن منطقه موجب شده تا سند قدیمی یافت نشود. اما طبق یک عقیده قدیمی در زمان ملک شاه سلجوقی که مسجد میان ده قمصر ساخته می شده و هنوز هم قسمتی از محراب گچبری آن وجود دارد.نماینده یکی از اتابکان روم شرقی از دامنه کوه های اسبی قمصر مقداری گل سرخ خودرو را با خود به دمشق (داماسکوس) سابق برد و در آنجا پرورش داد. به همین دلیل در حال حاضر به گل محمدی داماسک رز یا رز داماسنا در دمشق و فرهنگ لایتن و به زبان انگلیسی به گل سرخ ایران مشهور است. در فرهنگ قدیم هند و داستان های قدیمی گل سرخ به خدای مهر یا خورشید معروف می باشد. در ایران طبق یک داستان قدیمی به 700 سال پیش زمان حمله مغول به استان فارس باز می گردد. و گل کاران و کشاورزان استان فارس برای در امان ماندن از حمله سربازان  مغول و ادامه زندگی به شهر های دیگر (همدان ،خراسان، کاشان) کوچ کردند و عده ای به قمصر آمده و به پرورش گل محمدی پرداختند.

 گل محمدی چیست ؟

گل محمدی درختچه ای چند ساله از تیره گل سرخ راسته گل سرخ سانان می باشد. گل محمدی درختچه ای با برگ های ریز به ارتفاع 2 متر و شاخه های پوشیده از خارهای محکم و تیز با گل هایی به رنگ صورتی تیره تا روشن که در اواسط اردیبهشت ماه تا اواسط خردادماه روی شاخه های گل محمدی خودنمایی می کند.گلبرگ های گل محمدی 32 گلبرگ به رنگ صورتی تیره و یک دست می باشد. رگ برگ های پشت برگ به هم متصل و برگ های بیضی شکل و چرمی ، نوک تیز به طول 5/3 سانتی متر رو برگ ها پیچیده شده. 5 کاسبرگ که سه عدد از کاسبرگ ها دارای زائده بوده و با کرک های غده ای تا انتهای غنچه پیچیده شده است.پرچم گل محمدی زرد رنگ و در هر گل 100 عدد پرچم وجود دارد.میوه گل محمدی بعد از ریزش گلبرگ ها تخم مرغی شکل یا کوزه ای شکل به طول 5/1 سانتی متر زیر گلبرگ ها رشد می کند.مدت زمان دوام گل های محمدی 1 روز است و بعد از 1 روز رنگ گلبرگ ها کم رنگ تر شده و با وزش یک نسیم ملایم در فضا پخش و پرپر می شوند.
چگونگی ورود گل محمدی به جهان :
گل های محمدی بومی فلات مرکزی ایران و کوه های البرز می باشد.و از گذشته تا به حال در ایران کشت می شده اما چون عصاره و گلاب ایران از دمشق به اروپا راه پیدا کرده به رز دمشقی معروف شده و کشورهای ایران، افغانستان، هند و ترکیه تنها کشورهای تولید کننده عطر گل محمدی در جهان هستند.بیشتر گونه های گل محمدی بومی آسیا، اروپا، شمال غرب آفریقا و شمال آمریکا می باشد.در دوران هخامنشیان گل محمدی در استان فارس پرورش داده می شد و در دوران صفویه به کوهپایه های استان اصفهان و کاشان برده شد و در چند سال گذشته در منطقه لاله زار استان کرمان در کوه شاه کشت می شود. گل محمدی به علت مقاومت نسبت به کم آبی در بیشتر مناطق ایران کشت می شود.در حال حاضر گل محمدی در 14 استان ایران کشت می شود. بیشترین شهرهای کشت گل محمدی در ایران استان فارس، قم ،کاشان، سمنان، کرمان و آذربایجان شرقی می باشد. گلاب به نام های ماورد، ماء الورد،سوغات کاشان، عرق گل سرخ،گل سرخ عطری، گل سوری و گل صد پره معروف می باشد و گل محمدی به 7 دسته تقسیم می شود که شامل : نسترن، گل سرخ مینیاتوری،گل سرخ فرانسوی،گل سرخ بنگال،گل سرخ ایرانی، گل چای و گل سرخ می باشد.اما منحصر به فردترین گل در بین این 7 گونه گل سرخ ایرانی می باشد که به کشورهای هند،بلغارستان، ترکیه و شمال آفریقا صادر می شود، اما ایران جزء کشورهای پیشگام در زمینه کشت و تولید گلاب می باشد. بعد از ایران ترکیه، هند و بلغارستان در مقام های بعدی قرار دارند.در قرن 13 گل محمدی توسط جنگجویی به نام رابرت دی بری از سوریه به اروپا برده شد و شکسپیر و توماس ریورز شاعر انگلیسی در مطالب خود از گل محمدی نام برده اند. زادگاه اصلی و دیرینه گل محمدی ایران  بوده و گلاب به دست آمده دارای عطر و بویی متمایز بوده و در بعضی از غذاهایی آسیایی و در ایران در انواع  شربت ها و نوشیدنی ها، چای ، بستنی ، دسر ها و شیرینی ها به وفور استفاده می شود.

روش های استفاده از گل محمدی :

 از گل محمدی به روش های مختلفی استفاده می شود.که شامل ؛
گلبرگ خشک :
از گل های خشک گل محمدی برای خوش طعم شدن انواع نوشیدنی ها مانند چای، شربت، دوغ و مربا، بستنی و قند استفاده می شود.
گلاب :
برای خوش عطر کردن و کاربرد درمانی از گلاب استفاده می شود، عطر دلپذیر گلاب موجب شده تا در صنایع عطر سازی و انواع خوشبو کننده ها از آن استفاده شود.
اسانس:
از اسانس گلاب در صنایع عطر سازی، خوراکی، دارو سازی و محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می شود.
عنبر گل :
مایع سیاه رنگی که بعد از اتمام گلابگیری در کنار تفاله های به جا می ماند بسیار مفید بوده و برای گرفتگی عضلات و روماتیسم استفاده می شود.
موم گل :
موم گل محمدی که ترکیبی از گلاب و دیگر گیاهان می باشد ، بیشتر در هندوستان مصرف موضعی دارد.
 مناطق عمده پرورش گل محمدی در ایران :
علاوه بر کاشان و شهر قمصر که مهد اصلی و خاستگاه گلاب و کشت گل محمدی در ایران هستند، می توان به استان فارس شهر داراب و فیروز آباد فارس، آذربایجان غربی و شرقی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، و جنوبی، استان گلستان، استان کرمان اشاره کرد که دارای وسیع ترین دشت های گل محمدی هستند،کشت گل محمدی در بیشتر نقاط ایران انجام می شود و بعد از استان اصفهان استان کرمان در رتبه دوم قرار دارد. گل محمدی معمولا در مناطق کوهپایه ای و اقلیم های خشک و نیمه خشک با تابستان های معتدل و زمستان های سرد و خشک کشت می شود.بزرگترین دشت گل محمدی مربوط به لایزنگان از توابع داراب با مساحت 5000 هکتار می باشد که بزرگترین دشت گل محمدی در جهان به روش دیم می باشد.در کاشان شهر های قمصر، نیاسر، برزک، جوشقان و کامو دارای بزرگترین مزارع کاشت گل محمدی هستند.مرغوبیت گل محمدی قمصر کاشان ذوق و سلیقه و پشتکار مردم این منطقه می باشد که با توجه به اقلیم وشرایط آب و هوایی بهترین نوع گل را پرورش داده و اولین منطقه در بین دیگر مناطق می باشد که عمل تقطیر و اسانس کشی را انجام داده و هنوز هم جشن گلابگیری از اردیبهشت ماه در قمصر کاشان برگزار می شود.

انواع گل محمدی :

 13 گونه گل محمدی در ایران وجود دارد و تنها سالی یک بار از آن برداشت می شود، ولی به علت 4 فصل بودن اقلیم ایران می توان زمینه پرورش این گل را در سراسر ایران فراهم کرد.گل محمدی از نظر زمان دهی به 2 دسته تقسیم می شود.
گل محمدی بهاره :
این دسته از گل های محمدی دارای خاصیت ظاهری و مورفولوژیکی بوده و شامل گل های صورتی رنگ نیمه پر پر می باشد.این دسته از گل محمدی در قسمت عمده ای از مزارع ایران و جهان کشت می شود، که همان گل محمدی معروف می باشد.
گل محمدی پاییزه :
 این دسته از گل محمدی به صورت درختچه با ارتفاع 5/1 متر طول و 1متر عرض می باشد.گل های این درختچه به رنگ قرمز صورتی و حالت خوشه ای باز که قطر گل ها تا 9 سانتی متر می شود.این دسته از گل عاشق آفتاب و هوای گرم هستند. زمان گل دهی این دسته از گل محمدی در اواخر تابستان و ابتدای پاییز می باشد و علت نامگذاری این گل به همین دلیل است. گونه های دیگر گل محمدی عبارتند از؛ 
نسترن، رز براکتیاتا، رز چروکی،رز جزیره ونکوور، رز ویرجینیایی،رز فیلیپس، رز خوشه ای، نسترن زرد، رز ماسک، رز گیگانتی، رز ابری، رز نتیدا،رز لوسیا.
 ترکیبات گل محمدی :
 گل محمدی علاوه بر اسانس و عطر خوش حاوی کوئرستین، اوژنول، ژرانیول،کمپفرول، سیترونئول، نرول، میرسن، فنیل اتیل الکل، نونادکن، ایکوزان، نونا دکان، تریکوزان،ژرانیل استات، کربوکسیلیک اسید می باشد.

گلاب چیست ؟

گلاب که از تقطیر گل های محمدی با بخار به دست می آید، دارای عطر ملایم و طبیعی بوده و بهترین جایگزین عطر های شیمایی است.
از گلاب به عنوان مصرف دارویی، فراورده های آرایشی و بهداشتی، صنایع غذایی و عطر سازی استفاده می شود. البته مصرف دارویی گلاب در درمان بیماری های روماتیسمی، تقویت اعصاب ،معده و تقویت قلب بسیار زیاد است.گلاب و اسانس ایران معمولا به کشورهای حوزه خلیج فارس، کشورهای اروپایی مخصوصا انگلستان و فرانسه صادر می شود.

انواع گلاب :

 برای تهیه گلاب، میزان مشخصی از گل محمدی را درون دیگ آب ریخته و بعد از عملیات تقطیر گلاب به دست می آید.تفاوت شاخص و مهم گلاب در میزان به کار رفته گل محمدی در تهیه گلاب است.که به انواع مختلف تقسیم می شود.انواع گلاب بسته به میزان گل عبارتند از ؛
گلاب سنگین :
گلاب ممتاز یا گلاب سنگین، نوع درجه یک گلاب است که از تقطیر 30 تا 35 کیلو گرم گل محمدی همراه با 80 لیتر آب به دست می آید. که بعد از اتمام فرآیند تقطیر 40 لیتر گلاب ممتاز با غلظت خوب و با کیفیت به دست می آید که برای مصارف خانگی استفاده می شود.
گلاب دو آتیشه :
 بعد از اتمام گلابگیری ، در صورتی که به گلاب آماده شده گل محمدی اضافه شود. ( به جای آب ، گلاب اضافه می شود) گلاب دو آتیشه به دست می آید که بسیار غلیظ و طعم تلخی دارد. این گلاب بیشتر مصرف دارویی دارد و در منزل کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.
گلاب سه آتیشه :
 برای تهیه گلاب سه آتیشه پروسه گلابگیری برای بار سوم انجام می شود و به گلاب دو آتیشه گل محمدی تازه اضافه شده و فرآیند تقطیر انجام می شود.عمدتا این مقدار از گلاب بسیار کم تولید شده و برای درمان و مصارف خاص استفاده می شود.
گلاب سبک :
 برای تهیه گلاب سبک، 15 تا 20 کیلو گرم گل محمدی را با آب ترکیب کرده و عملیات تقطیر انجام می شود.این گلاب نسبت به گلاب ممتاز سبک بوده و قیمت پایین تری دارد.
گلاب پس آب :
اگر بعد از اتمام مرحله تقطیر مجددا روی تفاله های باقی مانده گل محمدی آب بریزیم و عمل تقطیر انجام شود، گلاب بسیار رقیقی به دست می آید که از لحاظ کیفیت و عطر در درجه پایینی قرار دارد و به گلاب پس آب معروف است.

روش تشخیص گلاب اصل و تقلبی :

یکی از نوشیدنی های مفید، مقوی و معطر محسوب می شود که به عنوان چاشنی و طعم دهنده در انواع دسرها و غذاها استفاده می شود، تعدادی از شرکت های پاکستانی با اضافه کردن ترکیبات طبیعی مانند اسانس شمعدانی،اتانول مصنعی،ژرانیوم و اسانس های مصنوعی و ترکیب آن با گلاب طبیعی ،عطر گلاب خالص را از بین برده و گلاب تقلبی تحویل می دهند. یکی از علت های تولید گلاب تقلبی مدت زمان تولید گلاب و نیاز به گل تازه می باشد، بعضی از کارگاه های تولید گلاب به علت طولانی بودن پروسه گلابگیری (حدود 4 ساعت و گل تازه ) اسانس های مختلف را با آب ترکیب کرده و گلاب تقلبی تولید می کنند. اما روش های شناخت گلاب اصل از تقلبی
رنگ گلاب :
اولین نکته ای که در زمان تشخیص گلاب باید به آن دقت داشته باشید، رنگ گلاب است، رنگ گلاب باید زلال و شفاف و فاقد هر گونه ذرات معلق باشد. وجود ذرات معلق و ته نشین شدن در انتهای ظرف گلاب نشانه تقلبی بودن گلاب است.
عطر گلاب :
گلاب اصل دارای عطر بوده و اگر روی سطح دست ریخته شود، عطر آن فضا را پر و تا مدتی ماندگار است.اما گلاب تقلبی فاقد عطر و بو می باشد.گلاب تقلبی عطر تندی دارد و گلاب اصل عطر ملایمی شبیه به گل محمدی دارد.
طعم گلاب :
گلاب دو آتیشه و مرغوب دارای مزه ای تلخ و گس بوده و عطر آن نهفته تر است.اما گلاب تقلبی مزه آب می دهد و عطر آن به مشام می رسد، البته گلاب سبک گلاب تقلبی نیست.تلخی گلاب اصل سریع از بین می رود و سر زبان را به هیچ عنوان نمی سوزاند،گلاب تقلبی حاوی اسانس سر زبان را می سوزاند از بین نمی رود.
اضافه کردن روغن به گلاب :
برای تشخیص گلاب اصل از تقلبی مقداری روغن کنجد و زیتون به گلاب اضافه کنید، اگر عطر گلاب از بین رفت گلاب تقلبی و اگر عطر گلاب باقی ماند گلاب اصل است.
گذر زمان :
گلاب اصل در گذر زمان به هیچ عنوان عطر و طعم خود را از دست نمی دهد و ماندگار بالایی داشته و بعد از 1 سال عطر و طعم آن حفظ می شود و قابل استفاده است.اما گلاب تقلبی بعد از مدتی عطر خود را از دست می دهد.

آشنایای با خواص گلاب:

گلاب و برگ های خوش عطر گل محمدی علاوه بر خواصی که به صورت عام بیان می شود، دارای خواص بی نظیری برای سلامتی بدن است، که عبارتند از؛
درمان مشکلات معده و گوارش با گلاب :
از مهمترین آثار گلاب می توان به حفظ سلامت دستگاه گوارش اشاره کرد، گلاب موجب افزایش جریان صفرا شده و مشکلات دستگاه گوارش مانند رفلاکس،نفخ معده، ورم معده، زخم معده را درمان کرده و به عنوان یک ملین طبیعی باعث افزایش آب در مدفوع و ادرار شده و بهترین روش برای درمان یبوست است.
درمان مشکلات عصبی با گلاب :
بار ها در مراسم عذا داری ها و سوگواری ها مشاهده کرده اید که با دستگاه آب پاش گلاب را در مراسم و بر سرو صورت عذاداران اسپری می کنند.فلسفه این کار خاصیت آرام بخشی و کاهش فشار روحی گلاب است و از شوک، بی حالی و حتی غش کردن افراد جلوگیری می کند.مصرف گلاب قبل از خواب مشکلاتی مانند بی خوابی، خستگی را درمان و هورمون ها را تنظیم کرده و موجب آرام سازی اعصاب قبل از خواب می شود.

درمان آلزایمر با گل محمدی :

طبق تحقیقات محققان از اثرات شگفت انگیز گل محمدی ، کمک به درمان بیماری آلزایمر در سالمندان می باشد.گل محمدی سرشار از ویتامین ث و آمیلوئید بوده و مصرف منظم (بخور گل محمدی) و مرتب این گل موجب پالایش مواد زائد در بافت عصبی شده و افرادی که دچار بیماری آلزایمر هستند، همراه با مصرف داروهای شیمایی پودر گل سرخ را هر 8 ساعت مصرف نمایند، باعث کاهش علائم بیماری شده و تا حد زیادی بیماری آلزایمر درمان می شود. طبق تحقیقات انجام شده افرادی که از پودر گل محمدی در کنار درمان استفاده کرده اند، کمتر دچار فراموشی شده اند.
درمان مشکلات قلب با گلاب :
یکی از اعضاء حیاتی بدن که ارتباط مستقیمی با اعصاب و روان دارد، قلب است.همانطور که در بالا گفته شد گلاب تاثیر زیادی بر آرامش روح و روان دارد، در نتیجه تاثیر مستقیمی بر سلامت قلب دارد، خواص گلاب تنها به آرامش و کاهش استرس خلاصه نمی شود و باعث بهبود جریان خون در رگ ها ، موجب التیام و حفظ انسجام رگ ها شده و در سلامت متابولیسم بدن تاثیر زیادی دارد.

 درمان مشکلات کبد چرب با گلاب :

یکی از بیماری های خاموش و خطرناک بعد از دیابت و فشار خون داشتن کبد چرب است.کبد چرب موجب چاقی و اضافه وزن شده و در عملکرد تیروئید تاثیر مستقیمی دارد.نوشیدن روزانه 1 لیوان از ترکیب آب و گلاب در طولانی مدت موجب کاهش چربی کبد شده و از پیشرفت چربی در کبد جلوگیری می کند.خاصیت گلاب در کاهش چربی کبد به اندازه ای با اهمیت است که پزشکان علاوه بر داروهای شیمایی مصرف گلاب را در منزل به بیماران خود توصیه می کنند.
درمان استرس و اضطراب با گلاب :
دانش آموزان و افرادی که درطول روز استرس و اضطراب زیادی را تحمل می کنند.دچار انواع بیماری های فشار خون و انواع بیماری های روانی می شوند، توصیه می کنم بانوانی که تازه وضع حمل کرده اند و همچنین دانش آموزان و دیگر افراد در معرض خطر استرس و اضطراب روزانه 1 لیوان شربت گلاب میل نمایند.تا استرس و اضطراب آنها تا حد زیادی کاهش پیدا کند و از بیماری های ناشی از استرس در امان بمانند.گلاب مانند یک دیازپام عمل کرده و آرامش را به افراد هدیه می دهد.
 درمان گلو درد با گلاب :
یکی از عوارض سرماخوردگی سرفه و گلو درد است که بسیار زجر آور و سخت می باشد.خاصیت ضدعفونی کننده، آنتی بیوتیکی و ضد التهابی گلاب موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و علائم سرماخوردگی را کاهش داده و گلودرد و مشکلات تنفسی را درمان می کند.

درمان بیماری های چشمی و بهبود بینایی با گلاب :

از گلاب اصل برای بهبود بینایی و درمان بیماری آب مروارید و دژنراتیو استفاده می شود.گلاب باعث رفع خستگی چشم شده و برای افرادی که مدت زمان طولانی با کامپیوتر کار می کنند،توصیه می شود.خاصیت ضد عفونی و ضد باکتریایی گلاب برای مراقبت از چشم در برابر گرد و غبار، آلودگی، التهاب، قرمزی و کاهش عوارض لوازم آرایشی مفید و موثر است.برای شست و شوی چشم چند قطره گلاب را در چشم ریخته و چشم را شستشو دهید.شستشوی چشم با گلاب از بیماری آب مروارید و دیگر بیماری های چشمی جلوگیری می کند.
برای کاهش التهاب و قرمزی چشم پنبه را به گلاب آغشته و روی پلک ها قرار دهید.اجازه دهید پنبه آغشته به گلاب 15 دقیقه روی پلک ها باقی بماند.
برای درمان کبودی زیر چشم مقداری گلاب را با شیر مخلوط کرده و پنبه را به این محلول آغشته نمایید.هر روز به مدت 10 دقیقه این کار را انجام دهید بعد از 4 هفته تغییرات و معجزه گلاب را به چشم خود مشاهده می کنید.

کاهش فشار خون با گلاب :
بعد از دیابت بیماری خاموش و کشنده در جهان فشار خون بالا می باشد.مصرف گلاب موجب تقویت عضلات قلب شده و خاصیت ضد التهابی گلاب موجب کاهش التهاب و شستشوی عروق قلب شده و از بیماری های قلبی و سکته قلبی جلوگیری می کند.
درمان سردرد و میگرن با گلاب :
 سردرد های میگرنی و سردرد های عصبی از جمله مشکلاتی است که افراد با آن دست و پنجه نرم می کنند.بوییدن گلاب و یا آغشته کردن پارچه و گذاشتن آن روی پیشانی برای درمان میگرن و سردرد مفید و موثر است.
درمان آفت دهان با گلاب :
برای درمان آفت دهان و مشکلات لثه کافیست مقداری گلاب را در دهان غرغره کرده و یا دهان را با گلاب بشویید و مقداری گلاب بدون شکر و آب میل نمایید.گلاب موجب از بین رفتن میکروب ها در دهان شده و باعث تقویت لثه و استحکام دندان ها می شود.
 درمان خونریزی و خشکی مخاط :
افراد گرم مزاج که دچار خونریزی و خشکی مخاط می شوند، کافیست گلاب را غرغره کنند، خاصیت ضد التهابی گلاب موجب کاهش التهاب و سرخی حنجره، کام، حلق و سرخی لوزه ها می شود.
کاهش تب با گلاب :
 تب یکی از علائم وجود عفونت در بدن و نشان دهنده مبارزه گلبول های سفید با میکروب است، اما تب بالا موجب بروز علائم خطرناکی می شود.برای کاهش تب می توانید گلاب را مصرف و یا عمل پاشویه با گلاب را انجام دهید.نقاط گرم بدن را با پارچه آغشته به گلاب خنک کنید.
 درمان یبوست :
طبق گفته حکما مادر تمام امراض و بیماری ها یبوست است و به ام الامراض معروف می باشد.برای درمان این بیماری کافیست 1 قاشق مرباخوری بارهنگ را با 1 لیوان گلاب ترکیب کرده و 15 دقیقه به آرامی بجوشانید و بعد از خنک شدن با کمی عسل میل نمایید.این ترکیب را هر شب میل نمایید.
درمان خستگی :
برای افزایش انرژی و کاهش خستگی مفرط و تقویت سیستم عمومی بدن گلاب مصرف کنید.
کاهش حرارت بدن و درمان گرما زدگی :
روز های گرم تابستان با تمام زیبایی اش یک مشکل دارد و آن هم گرما زدگی است. برای درمان گرما زدگی و کاهش حرارت بدن یک لیوان شربت خنک خاکشیر همراه با گلاب و یا یک لیوان شربت گلاب خنک میل نمایید.گلاب موجود در شربت باعث کاهش حرارت بدن می شود.
مفید برای مجاری تنفسی :
 یکی از خواص بی نظیر گلاب لینت دهنده مجاری هوایی، گلو حلق می باشد.خاصیت نرم کنندگی گلاب برای مجاری هوایی مفید بوده و بیشتر مداحان، معلمان، قاریان و خوانندگان که از حنجره بیشتر از دیگر افراد استفاده می کنند، گلاب را به نسبت زیادی باید مصرف کنند.
درمان سوزش ادرار :
سوزش ادرار به علت افزایش ماده صفرا در خون و گرمی مزاج به وجود می آید.مصرف گلاب برای سوزش مجاری ادراری بسیار مفید و موثر است.
دیابت و گلاب :
یکی از بیماری های خطرناک که زمینه ساز دیگر بیماری ها می باشد و به عنوان قاتل خاموش از آن یاد می شود، دیابت است.طبق تحقیقات انجام شده مصرف گلاب برای کاهش قند خون مفید بوده و تاثیر زیادی در کنترل قند خون و پیشگیری از آن دارد.
 افزایش میل جنسی :
برای افزایش میل جنسی به جای استفاده از گلاب کافیست گلبرگ های گل محمدی را با قیچی یا چاقو ریز کرده و در یک لیوان آب ولرم بگذارید، بعد از 24 ساعت آب این گل ها در آب رنگ پس داده ، آب را از صافی رد کرده و با کمی عسل میل نمایید، این ترکیب برای افزایش میل جنسی و درمان مشکلات نعوظ مناسب ترین گزینه است.اسپری کردن گلاب در فضای منزل و اتاق خواب نیز برای درمان سرد مزاجی بسیار موثر است.

درمان مشکلات قاعدگی زنان با گل محمدی :

مصرف گلاب و روغن گل سرخ به کاهش علائم قاعدگی ، ترشحات و تومورها و فیبروم ها کمک کرده و موجب تنظیم این دوره می شود. نوشیدن چای گلاب موجب کاهش علائم قاعدگی شده و گرفتگی های دردناک و نفخ را کاهش می شود. مصرف چای گل محمدی همراه با فلفل سیاه و عسل روزی 2 فنجان برای خانم ها در زمان قاعدگی توصیه می شود.گلاب موجب ترمیم زخم های واژن و سرویکس شده و ورم رحم را درمان می کند.
درمان عفونت های رحم با گلاب :
خاصیت ضد عفونی و ضد باکتریایی گلاب موجب شده تا از این عصاره معجزه آسا برای درمان عفونت های رحم استفاده می شود.در طب سنتی برای درمان عفونت های رحم می توانند در تشت حاوی گلاب نشسته و نواحی عفونی را با گلاب شستشو دهند. از گلاب برای درمان قارچ ها و باکتری های واژن استفاده می شود.استفاده از گلاب برای درمان بیماری های رحم آنقدر موثر است، که بانوان را از مصرف داروهای شیمایی بی نیاز می کند.
رفع بوی بد دهان :
شما برای خوشبو شدن تنفس و رفع بوی بد دهان می توانید از گلاب به عنوان یک دهانشویه استفاده نمایید.
درمان مشکلات تنفسی با گلاب :
خاصیت تسکین دهندگی و ضد التهابی گلاب موجب شده تا از این عصاره شگفت انگیز برای درمان گلو درد استفاده شود.گلاب موجب شل شدن ماهیچه ها گلو در زمان سرماخوردگی شده و تنفس را بهبود می بخشد.
بهبود زخم ها با گلاب :
خاصیت ضدعفونی و ضد باکتریایی گلاب موجب شده تا بعد از مصرف گلاب زخم ها به سرعت بهبود یابد، از گلاب برای تمیز کردن زخم ها، بریدگی و سوختگی ها به عنوان یک کشنده عفونت ها می توان نام برد.گلاب به سرعت زخم های اسکار،سوختگی و بریدگی را بهبود می دهد.
کاهش سردرد با گلاب :
بخور و استنشاق گلاب برای بهبود خلق و خو بسیار توصیه می شود، گلاب باعث کاهش تنش شده و به درمان سرماخوردگی و میگرن کمک زیادی می کند.

خواص گلاب برای مردان :

مصرف گلاب بیشتر در بین زنان رواج دارد. و تصور می شود که مصرف گلاب در بین مردان چندان رواجی ندارد.جالب است بدانید آقایان در زندگی حرفه ای خود استرس و تنش بیشتری از خانم ها تجربه می کنند. بوییدن و مصرف گلاب در طول روز تا حد زیادی فشار ذهنی و روحی را کاهش می دهد.
بهترین روش برای پاکسازی پوست آقایان استفاده از گلاب است.آغشته کردن پنبه تمیز به گلاب موجب پاکسازی و تمیز نگه داشتن پوست آقایان می شود.
بارها دیده اید که تعداد زیادی از آقایان به علت تفکرات اشتباه در جامعه و یا استفاده از یک محصول نامرغوب آرایشی از استفاده انواع محصولات بهداشتی و کرم ها امتناع می ورزند.اما آقایان باید بدانند که پوستشان نیاز به آرامش و نظافت دارد.آغشته کردن پوست در زمان شب باعث رفع خستگی و کاهش فشار جسم و روح شده و پوست آقایان را شاداب تر و شفاف تر می کند.
مصرف گلاب در آقایان موجب درمان انواع عفونت ها، معده درد و سردرد شده و مشکلات داخلی با نوشیدن گلاب درمان می شود.در نهایت متوجه می شویم که مصرف گلاب در مردان دارای خواص زیادی است و این تفکر اشتباه در مورد استفاده گلاب در بین مردان کاملا اشتباه است.
رفع مشکلات پوست و مو با گلاب :
 از مهمترین خواص و کاربردهای گلاب ، مراقبت و محافظت از پوست می باشد.گلاب مناسب انواع پوست ها مخصوصا پوست های حساس و خشک می باشد. به عنوان پاک کننده می توان به جای محصولات شیمیایی از آن استفاده کرد.در ادامه به خواص بی نظیر گلاب برای پوست و مو اشاره می کنیم ، با ما همراه باشید.

 مزایای گلاب برای پوست :

محافظت پوست در برابر آلودگی ها :
 آنتی اکسیدان های موجود در گلاب موجب محافظت پوست در برابر آلودگی ها و مواد شیمیایی می شود.پوست، بزرگ ترین عضو بدن است و از دیگر اعضاء مانند یک محافظ در برابر اشعه آفتاب محافظت می کند. خاصیت ضد التهابی گلاب، از سلول ها  در برابر حساسیت ناشی از گرما محافظت کرده و در برابر آلودگی های مضر برای پوست و همچنین انواع الاستاز و کلاژناز مانند یک سد دفاعی عمل می کند.
کاهش چین و چروک :
 گلاب موجب کاهش التهاب و قرمزی پوست می شود و با کاهش چین و چروک و خطوط روی پوست به عنوان یک محصول ضد پیری شناخته شده است.
 تازگی پوست با گلاب :
برای تازگی و طراوت پوست بعد از استحمام که منافذ پوست باز می باشد.گلاب را به پوست صورت مالیده تا جذب پوست شود. در این مواقع سرعت جذب گلاب در پوست بیشتر شده و موجب افزایش گردش خون در پوست شده ، پوست شاداب تر شده و گلاب به عنوان یک ضد عفونی کننده و هیداراته و آبرسان برای انواع پوست ها مناسب می باشد.
درمان انواع جوش های بدن :
 از گلاب به عنوان درمان انواع جوش ها روی پوست بدن استفاده می شود. برای درمان جوش ها مقدری جوش شیرین را با گلاب ترکیب کرده تا خمیری به دست بیاید.این خمیر را به مدت 1 ساعت یا در زمان خواب و تمام شب روی جوش ها بگذارید.خواص ضد عفونی کننده و هیدارته گلاب برای پوست مفید بوده و جوش ها را به خوبی و بدون هیچ اثری محو می کند.
تونر پوست با گلاب :
 برای تقویت و حفظ درخشندگی و شفافیت پوست اغلب خانم ها از انواع محصولات آرایشی و کرم ها استفاده می کنند تا پوستی مرطوب و شفاف داشته باشند. استفاده از تونرهای طبیعی را نادیده می گیرند.در صورتی که تونرها تاثیر زیادی در پاکسازی و حذف چربی ها از روی پوست دارند.گلاب به عنوان یک تونر به پاکسازی پوست کمک کرده و با ایجاد تعادل پ هاش پوست، چربی ها را از پوست دور نگه داشته و جوش های سرسیاه و سر سفید و آکنه رادرمان میکند و از به وجود آمدن این نوع مشکلات پوستی جلوگیری می کند.گلاب به عنوان یک تونر طبیعی مضرات و عوارض تونرهای شیمیایی را ندارد.
کاهش پف زیر چشم با گلاب :
 یکی از مشکلات پوستی که به دلایل متفاوتی مانند، کم خوابی، آلرژی ، استرس و خستگی چشم به وجود می آید.پف زیر چشم است. از خواص گلاب احیا، مرطوب سازی و آبرسانی به پوست بوده و باعث کاهش پف زیر چشم می باشد، خاصیت ضد التهابی گلاب قرمزی پوست را کاهش می دهد.شما بدون هیچگونه نگرانی می توانید گلاب را در قسمت حساس زیر چشم اسپری( پنبه را به گلاب آغشته و 15 دقیقه در زیر چشم بگذارید.) و پف زیر چشم را به سرعت با گلاب محو و چشمان خود را شاداب کنید.

پاک کننده آرایش طبیعی :
یکی از لوازم اصلی و مهم که وجودش در کیف لوازم آرایشی خانم ها ضروری است، پاک کننده آرایش است.بیشتر پاک کننده های آرایشی حاوی مواد شیمیایی و الکل بوده و به پوست های حساس آسیب می رساند. گلاب به عنوان یک جایگزین ملایم و طبیعی برای پاک کردن آرایش استفاده می شود و به پوست هیچگونه آسیبی نمی زند و مناسب انواع پوست ها مخصوصا پوست های حساس می باشد.برای تاثیر بیشتر می توانید گلاب را با یک روغن طبیعی ترکیب و برای پاک کردن آرایش استفاده نمایید. خاصیت شیرین گلاب و استفاده از آن موجب می شود تا صورت مدت زمان طولانی تری شادابی و طراوت خود را حفظ کند.اسپری خالص گلاب روی پوست باعث پاکسازی و آبرسانی پوست شده و تعادل پوست را حفظ می کند.
درمان اگزما و پسوریازیس :
 یکی از مشکلات پوستی که عذاب آور و همراه با رنج بسیاری می باشد بیماری پسوریازیس و اگزما می باشد.خاصیت ضد التهابی قوی گلاب موجب درمان این بیماری شده و پوست را در برابر انواع بیماری های التهابی محافظت می کند.
درمان آفتاب سوختگی :
یکی از مهمترین خواص گلاب خنک کنندگی آن می باشد.گلاب پوست را آرام کرده و برای درمان آفتاب سوختگی مفید و موثر بوده و به سرعت اثرات آفتاب سوختگی را از بین می برد.
نرم کنندگی لب ها :
 بسیاری از بانوان برای داشتن لبانی خوش رنگ و خوش فرم دست به انواع تزریق و عمل جراحی می زنند. خاصیت نرم کنندگی گلاب باعث صورتی شدن لب ها شده و ترک لب را به سرعت بهبود می بخشد. کافیست 1 قاشق چایخوری گلاب + نصف قاشق چایخوری گلاب را ترکیب کرده و روی لب ها ماساژ داده و اجازه دهید 15 دقیقه بماند، سپس با آب سرد بشویید.
برای داشتن لبان صورتی و بدون ترک کافیست چند عدد گلبرگ گل محمدی + 1 قاشق چایخوری خامه + چند قطره عسل را ترکیب  و خمیر به دست آمده را 20 دقیقه روی لب ها گذاشته و سپس لب ها را بشویید.
 آبرسانی پوست با گلاب :
 یکی از مشکلات مهم در زمینه پوست و حفظ طراوت و شادابی پوست کاهش آبرسانی پوست است.خشکی و کم آبی منجر به ایجاد مشکلات پوستی مانند قرمزی، احساس سوزش، پیری زودرس و بثورات جلدی می شود.بهترین روش برای پیشگیری از این مشکلات هیدارته نگه داشتن پوست از داخل و خارج پوست می باشد. نوشیدن آب فراوان و همچنین اسپری آب رسان موجب شادابی پوست می شود.اما استفاده از گلاب به صورت نوشیدنی و لوسیون روی پوست موجب افزایش رطوبت پوست شده و پوست را در هوای گرم و خشک مرطوب نگه می دارد. مصرف گلاب باعث احساس خنکی، آرامش و نرمی پوست می شود.در ادامه شما و پوستتان را با انواع ماسک ها خوشحال می کنیم، با ما همراه باشید.

انواع ماسک گلاب 

 ماسک گلاب و آب لیمو ترش برای جوش صورت :
1 قاشق چایخوری آب لیمو +1 قاشق چای خوری گلاب را ترکیب کرده و روی پوست صورت زده و اجازه دهید 15 دقیقه روی پوست بماند، سپس صورت خود را با آب سرد بشویید.
ماسک گل محمدی و ماست :
 برای تهیه این ماسک کافیست 10 عدد گلبرگ گل محمدی + 1 قاشق غذاخوی ماست کم چرب( شیر ) +1 قاشق چایخوری پودر جوانه گندم+1 قاشق غذاخوری عسل را با خوبی با هم ترکیب کرده و روی صورت و گردن به خوبی ماساژ دهید.اجازه دهید این ماسک 30دقیقه روی صورت و گردن بماند سپس با یک دستمال مرطوب صورت و گردن را تمیز و با آب سرد بشویید. این ماسک بهترین ماسک برای جوانسازی پوست می باشد و پوست روشن تر،لکه ها و جوش ها کمرنگ شده و چین  چروک تا میزان قابل توجهی از بین می رود. در صورت استفاده مکرر این ماسک صورت شما 20 سال جوانتر می شود.
ماسک گلاب و زعفران :
برای تهیه این ماسک 1 قاشق چایخوری زعفران دم کشیده + نصف فنجان گلاب را ترکیب کرده و روی پوست بزنید اجازه دهید5 دقیقه روی پوست باقی بماند، سپس صورت خود را با آب سرد بشویید.
ماسک گلاب و آلوئه ورا برای جای جوش :
1 قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا + 1 قاشق غذاخوری گلاب را ترکیب کرده و روی صورت و جای جوش بزنید و اجازه دهید 20 دقیقه روی پوست باقی بماند، در انتها پوست خود را با آب سرد بشویید.
ماسک گلاب و گلیسیرین :
افرادی که دارای پوست خشک و حساسی هستند برای پاکسازی پوست  می توانند 30 میلی لیتر گلاب + 5 میلی لیتر گلیسیرین را با هم ترکیب کرده و مقداری از آن را روی پوست زده و ماساژ دهند بعد از 5 دقیقه با دستمال صورت خودر ا تمیز کنند. این ماسک بهترین تمیز کننده و شفاف کننده پوست بوده و خشکی پوست را برطرف می کند.
ماسک گلاب و سرکه سیب :
 افرادی که دارای پوستی چرب هستند برای تنظیم و تعادل پوست پوست 30 میلی لیتر گلاب + 5 میلی لیتر سرکه سیب را ترکیب و پوست را با آن ماساژ دهید.و بعد از 10 دقیقه پوست را با یک پارچه پاک کرده و بشویید.
ماسک روغن زیتون و گلاب :
3 قاشق غذاخوری گلاب + 1 قاشق غذاخوری روغن زیتون را با هم ترکیب کرده و روی پوست صورت بزنید و اجازه دهید شب تا صبح روی پوست صورت باقی بماند.سپس صورت خود را با آب ولرم بشویید.
 ماسک عسل، گلاب و خیار برای پوست خشک :
2 قاشق غذاخوری عسل+ 1 قاشق غذاخوری گلاب + نصف خیار رنده شده را با هم ترکیب ترکیب کرده و روی صورت خود ماساژ دهید، اجازه دهید این ماسک 15 دقیقه روی پوست باقی بماند و بعد پوست خود را بشویید.این ماسک برای جوانسازی پوست بسیار مفید و موثر می باشد.
ماسک گلاب و ریحان  برای آفتاب سوختگی:
برای پوست هایی که دچار آفتاب سوختگی شده اند کافیست 200 میلی لیتر گلاب را با 15 برگ له شده ریحان ترکیب و روی پوست بگذارید، اجازه دهید ای ماسک 15 دقیقه روی پوست بماند تا پوست خنک و التهاب و آفتاب سوختگی آن از بین برود.
ماسک گلاب و گلیسیرین برای ترک پا :
یکی از روش های موثر برای درمان ترک پا استفاده از ترکیب گلیسیرین و گلاب می باشد، برای تهیه این ماسک شما به :
نمک :1 قاشق غذاخوری 
آب لیمو :: نصف فنجان
گلیسیرین : 2 قاشق غذاخوری
گلاب : 2 قاشق غذاخوری
آب گرم : به میزان لازم 

سنگ پا نیاز دارید. تمام مواد را در تشت ریخته و پاهای خود را به مدت 20 دقیقه در این محلول قرار دهید. بعد از 20 دقیقه به کمک سنگ پا کف پاهای خود را اسکراب کنید. شما می توانید ترکیب گلاب و گلیسرین را هر شب به کف پاهای خود زده و جوراب بپوشید، و صبح پاهای خود را بشویید ، بعد از چند روز کف پاهای شما بدون ترک و مانند کف پای نوزاد صاف و دارای پوستی لطیف خواهد شد.

 

خواص گلاب برای مو :

گلاب علاوه بر خواص بی نظیری که برای انواع پوست ها دارد، دارای خواص شگفت انگیزی برای رشد و حفظ سلامت مو دارد، که در ادامه به بررسی آن می پردازیم، با ما همراه باشید.
جلوگیری از تجمع چربی :
 وقتی پوست سر چرب باشد، باعث ایجاد شوره شده و تعادل سطح پوست سر از بین می رود. خاصیت ضد چربی گلاب موجب کاهش سطح چربی پوست شده و شوره سر را درمان و از بین می برد.
 افزایش رطوبت موها :
 از مهمترین مشکلات مو می توان به خشکی و وزی مو اشاره کرد که موجب می شود تا بانوان دست به کار شده و از انواع روش ها برای درمان این مشکل استفاده کنند.گلاب به عنوان بهترین آبرسان طبیعی خشکی مو را کاهش داده و اثرات آلودگی و گرما را روی و تا حد زیادی کاهش می دهد، می توانید از اسپری گلاب روی موها استفاده نمایید. هر چه از گلاب بیشتر استفاده نمایید، موهای زیبا و سالم تری خواهید داشت.
تسکین پوست سر :
گلاب سرشار از انواع ویتامین ها و بیوتین و ویتامین های گروه ب می باشد. خاصیت تسکین دهندگی ،ضد التهابی و آنتی اکسیدانی گلاب باعث تسکین پوست سر شده و آرامش را به پوست سر هدیه می دهد.
 تقویت و افزایش رشد مو :
گلاب باعث تقویت ساقه و ریشه مو شده و از ریزش مو تا حد زیادی جلوگیری می کند.
رفع موهای زائد بدن :
 بسیاری از افراد برای دفع موهای زائد بدن از روش های سنتی و زرنیخ استفاده می کنند، در این بین امکان دارد بعضی از افراد به بوی زنیخ آلرژی داشته باشند، بعد از زرنیخ گلاب بهترین ماده طبیعی برای رفع موهای زائد بدن می باشد، کافیست 2 قطره روغن زیتون + 3 قاشق غذاخوری گلاب + نصف قاشق چایخوری پودر زاج ترکیب و روی موهای زائد بزنید بعد از 1 ساعت با آب سرد بشویید، موهای زائد به راحتی و بدون هیچ عارضه ای حذف می شود.در ادامه آموزش چند نوع ماسک برای موها را می گذاریم با ما همراه باشید.
 ماسک گلاب برای مو :
 روزانه و به صورت روتین پوست سر و موها را با گلاب ماساژ داده و اجازه دهید 1 ساعت روی موها بماند، سپس موها را با آب گرم و شامپو بشویید. گلاب موجب کنترل گردش خون در کف سر شده و التهاب کف سر را درمان و پوست سر را تقویت می کند.
ماسک گلاب و آلوئه ورا :
 اگر موهای شما دارای شوره زیادی می باشد، کافیست گلاب و ژل آلوئه ورا را ترکیب و به موها بزنید به راحتی شوره و خارش کف سر درمان و موها نرم و ابریشمی می شود. 
کنترل چربی سر و ابریشمی کردن موها :
 برای ابریشمی شدن و افزایش رشد مو و کنترل چربی می توانید از ماسک گل محمدی استفاده نمایید.برای آماده سازی این ماسک نصف فنجان روغن نارگیل را روی حرارت به آرامی گرم کنید، بعد از سرد شدن 5 قطره روغن رزماری را به آن اضافه کرده و 1 قاشق غذاخوری پودر گلبرگ گل محمد را به این ترکیب اضافه و در انتها 1 قاشق غذاخوری عسل اضافه و ماسک آماده شده را روی ریشه و ساقه موها زده و ماساژ دهید و بعد از 1 ساعت موها را با شامپو شسته و بشویید.

مصرف گلاب در زنان باردار و نوزادان :

مصرف گلاب در دروان بارداری موجب بهبود خلق شده و برای درمان سردردهای میگرنی و کاهش استرس و افسردگی زنان باردار مفید است. در دوران بارداری به علت تغیرات هورمونی پوست چرب یا خشک شده و امکان دارد ، جوش بزند، استفاده از گلاب برای درمان خشکی پوست و همچنین درمان آکنه و جوش مفید و موثر است. نوشیدن گلاب در دوران بارداری به بهبود هضم کمک کرده و  برای درمان یبوست، بواسیر، هموروئید و درد معده مفید بوده  و بعد از زایمان نیز موجب بهبود خلق و خو و آرامش بعد از زایمان می شود.
مصرف گلاب برای نوزادان بسیار مفید بوده و به برای التهاب پوست نوزاد و همچنین سوختگی پای نوزاد را تا حد زیادی کاهش می دهد. بوییدن و غلتاندن نوزاد در گل باعث آرامش نوزاد شده و به بهبود خواب نوزاد کمک فراوانی می کند. طبق عقیده عده ای غلتاندن نوزاد در گل محمدی باعث ایجاد ایمنی در برابر انواع آلرژی ها شده و نوزاد به هیچ گونه گرده گل در آینده واکنشی نشان نخواهد داد.
گلاب و لاغری :
داشتن اندامی زیبا و بدون چربی اضافی یکی از مسائل مهم در دنیای امروزی می باشد و افراد از انواع روش ها برای داشتن اندامی زیبا و خوش فرم استفاده می کنند، در این بین استفاده ازگیاهان دارویی بیشترین طرفدار را دارد. گل محمدی نیز در دسته گیاهان دارویی مصرفی برای کاهش وزن و لاغری می باشد.برای کاهش وزن و لاغری کافیست سنا مکی را با گل محمدی ترکیب و در قوری ریخته  با آب جوش ترکیب کنید.این دمنوش فوق العاده طبق نظر حکمای طب سنتی  برای برطرف کردن چربی دور شکم، کبد چرب بسیار مفید و موثر است. خاصیت کاهش چربی سنای مکی باعث دفع چربی از خون، کبد و دور شکم می شود.و چربی را از بدن خارج می کند.هرچند تمام مسهل ها این خاصیت را دارند اما خاصیت و تاثیر سنای مکی از دیگر مسهل ها بیشتر بوده و ترکیب آن با گل محمدی برای درمان یبوست مفید و موثر است. گلاب به تنهایی و به خودی خود باعث لاغری نمی شود اما مصرف گلاب در کنار انجام حرکات ورزشی در حد چشمگیری باعث کاهش وزن می شود.مصرف گلاب در رژیم غذایی مناسب و ورزش بهترین روش برای کاهش وزن و چربی سوزی می باشد.

 طبع گلاب چیست ؟

 از نظر طب سنتی طبع گلاب گرم و معتدل بوده و برای تمامی افراد با هر نوع مزاج و طبعی مفید و موثر است و البته برای کاهش مضرات گلاب از مصلح آن که نبات و شکر می باشد استفاده می کنند.در طب سنتی طبع گلاب را مرکب القوی (یعنی اگر فرد سرد مزاج مصرف کند بدنش گرم و اگر گرم مزاج مصرف کند بدنش سرد می شود ) می نامند. بیشترین مصرف نوشیدنی ها در تابستان بعد از سکنجبین گلاب است و مصرف بالایی دارد.
آشنایی با فراورده های گلاب:
 علاوه بر گلاب که از گل محمدی به دست می آید، فراورده های دیگری از این گل زیبا و خوشبو به دست می آید که هر کدام دارای خواص و ویژگی های خاص و منحصر به فرد می باشد.که در ادامه به معرفی آن می پردازیم، با ما همراه باشید.
اسانس گلاب :
اسانس گل محمدی یکی از خوشبو ترین و بی نظیرترین اسانس ها می باشد که علاوه بر استفاده در صنعت گلابگیری در بهداشت و درمان و صنایع غذایی کاربرد زیادی دارد.از اسانس گل محمدی برای معطر نمودن چای  و تولید کیک، شیرینی، صنایع قنادی،بستنی، تولید گلاب، تولید عطرـ تولید آدامس و... استفاده می شود.
روغن گلاب :
 روغن گل محمدی که از سه روش استخراج با دی اکسید کربن، تقطیر با بخار و روغن حلال به دست می آید، کم رنگ و نیمه جامد بوده و عطر و بوی بی نظیر گل محمدی را همراه دارد.روغن گل محمدی دارای خواص فراوانی بوده و در طب سنتی برای استفاده از این روغن برای درمان بیشتر مشکلات و بیماری ها تاکید زیادی شده است روغن گل محمدی حاوی انواع مواد معدنی، ترکیبات مفید برای بدن و ویتامین ها می باشد. از مهمترین خواص روغن گل محمدی می توان به کاهش استرس و القاء حس نشاط و شادی اشاره کرد.در ادامه به بررسی خواص روغن گل محمدی می پردازیم با ما همره باشید.

خواص روغن گلاب :
تسکین التهاب  :

خاصیت ضد میکروبی و ضد التهابی روغن گل محمدی باعث کاهش التهاب و عفونت در بدن شده و بیماران مبتلا به تب از این روغن برای کاهش تب استفاده می کنند.روغن گل محمدی باعث تسکین التهاب شده و التهابات ناشی از مواد سمی، عفونت های میکروبی،کم آبی بدن و سوء هاضمه را از بین می برد.روغن گل محمدی بیماری هایی مانند نقرس، رماتیسم و آرتروز را از بین می برد.
درمان جای زخم و اسکار پوست :
داشتن پوستی زیبا و شاداب از دغدغه های تمام افراد می باشد.روغن گل محمدی برای افرادی که به ظاهر خود اهمیت می دهند گزینه عالی محسوب می شود.روغن گل محمدی اثرات التهاب، جای زخم ها و انواع اسکار را از بین می برد.با استفاده از این روغن اثرات آکنه، التهاب،آبله و جای زخم ها از بین می رود.روغن گل محمدی برای بهبود و محو کردن ترک های پوستی ناشی از چاقی و زایمان،ترمیم جای بخیه و زخم ها تاثیر شگفت انگیزی دارد.
کلاژن سازی پوست :
ویتامین ث موجود در روغن گل محمدی تاثیر زیادی در ساخت کلاژن پوست دارد.با افزایش سن تولید کلاژن در بدن کاهش پیدا کرده و در نهایت روی سطح پوست چین و چروک ایجاد  شده و پوست دچار پیری زودرس می شود.آنتی اکسیدان و ویتامین های موجود در روغن گل محمدی از پیری زودرس و ایجاد چین و چروک جلوگیری می کند.
از بین رفتن باکتری ها :
خاصیت ضد میکروبی و ضد باکتریایی روغن گل محمدی باعث شده تا از این گل به عنوان یک مبارز عالی برای درمان بیماری هایی که عامل اصلی آن باکتری است، استفاده شود. با استفاده از روغن گل محمدی بیماری هایی با پایه باکتریایی همانند؛اسهال، وبا، مسمومیت غذایی، تیفوئید و... درمان می شود.ضمنا این روغن عفونت های باکتریایی داخلی مانند عفونت معده، عفونت روده کوچک،عفونت روده بزرگ، عفونت های پوست، عفونت گوش، عفونت چشم،عفونت مجاری ادراری و زخم های عفونی را درمان می کند.
تصفیه خون :
خون یکی از اصلی ترین ترکیبات بدن می باشد که وظیفه اصلی رساندن غذا بر تمام سلول های بدن را برعهده دارد.زمانی که خون تمیز و عاری از هرگونه سم و آلودگی باشد، بدن دچار جوش، زخم و بیماری های پوستی و التهاب نمی شود.روغن گل محمدی سموم را بدن حذف و اثر آن را خنثی و خون به صورت کامل تصفیه و پاک می شود.روغن گل محمدی با رادیکال های آزاد مبارزه و از بدن دفع می کند. از بروز بیماری های خطرناک مانند ؛ انواع سرطان ها و بیماری های قلبی عروقی جلوگیری می کند.
بهبود قاعدگی :
بانوانی که دچار مشکل انسداد قاعدگی هستند و یا دوران قاعدگی نامنظمی دارند، روغن گل محمدی بهترین راهکار برای آنها محسوب می شود.روغن گل محمدی باعث کاهش تسکین دردهای ناشی از قاعدگی شده و بهبود دهنده عالی برای سندرم بعد از یائسگی می باشد. از این روغن برای کاهش گرفتگی عضلات، خستکی و حالت تهوع استفاده می شود.روغن گل محمدی برای درمان بیشتر مشکلات زنانه مانند انواع تومورها، ترشحات رحم،پاک شدن رحم ، تاخیر در یائسگی، تنظیم دوران قاعدگی،کاهش عوارض قاعدگی، بهبود خلق و خو،تعادل هورمونی، نفخ و پرخوری استفاده می شود.
سلامت کبد :
مصرف روغن گل محمدی باعث تقویت کبد شده و یکی از روغن های گیاهی مفید برای کبد محسوب می شود.روغن گل محمدی از کبد در برابر انواع عفونت ها  محافظت کرده و مشکلاتی مانند ترشح بیش از حد صفرا، تنظیم ترشح اسید معده و زخم معده را درمان می کند.
 درمان یبوست :
 همانطور که بارها و به دفعات زیاد شنیده اید یبوست ام الامراض و منشا تمام بیماری ها در بدن می باشد،که آسیب های جدی به بدن و روده وارد می کند.استفاده از روغن گل محمدی جزء بی عارضه ترین روغن های گیاهی برای درمان یبوست می باشد، این روغن یک ملین عالی و خوشبو بوده و روی عضلات روده و مقعد تاثیر شگفت انگیزی دارد.از خواص بی نظیر روغن گل محمدی می توان به کاهش وزن و پیشگیری از ورود سموم به بدن اشاره کرد.
بهبود سیستم گوارش :
  روغن گل محمدی باعث تسریع و تسهیل خروج جریان صفرا از کیسه صفرا شده و سطح اسید در معده و خون را تنظیم می کند.این روغن برای افرادی که از ترشح زیادی اسید معده،اسهال،سندرم روده تحریک پذیر، سرطان کلون و یبوست رنج می برند، مناسب است.
 کنترل استرس و اضطراب :
 روغن گل محمدی برای تقویت اعصاب مفید بوده و به راحتی توانایی تحمل شوک های عصبی را دارد.روغن گل سرخ از سیستم عصبی در برابر اختلالات ناشی از افزایش سن، لرزیدن دست، پارکینسون، استرس و اضطراب محافظت می کند.
 مضرات روغن گل محمدی :
استفاده از روغن گل محمدی با تمام فواید و مزایایی که برای سلامتی بدن دارد.اما مصرف بیش از حد آن موجب عوارض جانبی می باشد. در طب سنتی استفاده بیش از حد روغن گل محمدی باعث افزیش سردرد، قاعده آور بوده و موجب سقط جنین می شود، برای کاهش عوارض این روغن اطبا طب سنتی این روغن را با روغن میخک، شمعدانی،یاسمن و پالما ترکیب می کردند. تا عارضه کمتری ایجاد کند.

خواص بخور گلاب :
 یکی از روش های درمانی از گذشته تا به حال برای کاهش علائم بیماری هایی مانند سینوزیت، سرما خوردگی و ذات الریه بخور دادن است.در دنیای امروز و علاقه شدید به داشتن پوستی سالم استفاده از بخور نه تنها برای درمان بیماری ها بلکه برای پاکسازی پوست استفاده می شود. بخور گل محمدی بهترین روش برای پاکسازی صورت و کاهش جوش های سر سیاه می باشد. 
نحوه بخور دادن گل سرخ :
بخور دادن نوعی نظافت عمقی پوست محسوب می شود که باید هفته ای یکبار انجام شود تا پوستی شاداب و با طراوت داشته باشیم.گیاهانی مانند گل محمدی، بابونه و گل ختمی برای پوست مفید و موثر می باشد اما  بخور پوست صورت با گل محمدی کافیست :
یک قابلمه بزرگ را روی حرارت گذاشته و آب در آن ریخته و اجازه دهید آب جوش بیاید در این بین صورت خود را با آب و صابون شستشو داده و خشک کنید، بعد از به جوش آمدن آب گلبرگ های گل محمدی را به آب اضافه کرده و اجازه دهید 2 دقیقه بجوشد.قابلمه را از روی حرارت برداشته و اجازه دهید تا کمی حرارت آن کاهش پیدا کند. با استفاده از یک حوله بزرگ و رعایت فاصله مناسب شروع به بخور دادن پوست خود کنید.بعد از 10 دقیقه بخور دادن صورت خود را با آب سرد بشویید تا منافذ آن بسته شود.بخور گل محمدی باعث پاکسازی و تمیزی پوست شده.چربی پوست را کنترل از افتادگی و شل شدن عضلات پوست جلوگیری می کند.
با بخور جای جوش ها و لکه ها از بین می رود و سلول های مرده از پوست حذف و بخور یک ضد التهاب و ضد آفتاب طبیعی محسوب می شود.
خواص گل محمدی خشک :
 همانطور که گفته شد گل محمدی دارای طبع مرکب القوی می باشد ولی از نظر طب سنتی گل خشک محمدی دارای طبعی گرم و تر است البته بعضی از طبیبان طب سنتی طبع آن را معتدل دانسته و تلخی گل خشک محمدی از گل تازه کمتر و دارای خاصیت آرام بخشی، ضد افسردگی و نشاط آور می باشد.گل خشک محمدی برای رفع پرخاشگری، درمان بی خوابی، افسردگی ، خفقان و آرامش سیستم عصبی مفید وموثر می باشد. گلبرگ های خشک شده گل محمدی دارای فواید زیادی می باشد که عبارتند از ؛

خواص گل محمدی و چای :

چای یکی از نوشیدنی های گرم است که در جهان مخصوصا کشورهای آسیایی و ایران دارای طرفداران زیادی می باشد، چای به صورت های مختلف و در انواع طعم ها آماده می شود.یکی از چای های معروف و پرطرفدار در ایران و در مناطق کویری که زینت بخش تمام میهمانی ها می باشد چای گل محمدی می باشد.برای آماده سازی این چای کافیست به چای سیاه در قوری چند عدد گلبرگ گل محمدی اضافه کرده و اجازه دهید چای طبق روتین گذشته دم بکشد.این چای بهترین جایگزین برای داروهای لاغری می باشد و بدون هیچ گونه افزودنی در کاهش وزن تاثیر زیادی دارد.مصرف چای گل محمدی در بین وعده های روزانه باعث کاهش اشتها شده و هضم چربی را افزایش می دهد. مصرف چای گل محمدی دمای بدن را کاهش داده و تب را از بین می برد.
خواص چای گل محمدی و دردهای قاعدگی :
چای گل محمدی حاوی تانن، پکتین، بتاکاروتن، بیوفلاونوئیدها، ویتامین های گروه ب و کا می باشد و با عفونت مبارزه و  باعث کاهش التهاب می شود.
برای تهیه این چای کافیست چای سیاه+ چند عدد گلبرگ گل محمدی و پودر فلفل سیاه را در قوری دم نمایید، بعد از دم کشیدن با عسل ترکیب و میل نمایید. مصرف چای گل محمدی برای درمان خونریزی های شدید قاعدگی، رفع ترشحات زنانگی،کاهش علائم یائسگی، کاهش گر گرفتگی،کاهش التهاب مثانه، تسکین درد مثانه و رفع عفونت دستگاه ادراری کاربرد زیادی دارد.پزشکان توصیه می کنند افراد برای درمان عفونت دستگاه ادراری روزانه3 تا 4 فنجان چای گل محمدی بنوشد.
خواص گل محمدی با ماست :
 یکی از خواص شگفت انگیز گل محمدی خاصیت ضد یبوست آن می باشد. از این گل می توان به صورت ساییده و پودر شده استفاده کرد، پودر گل محمدی را روی ماست ریخته و مصرف کنید.

طرز تهیه دمنوش گلاب:

 از جمله دمنوش های پر خاصیت و پر طرفدار در بین دمنوش ها دمنوش گل محمدی است.برای آماده سازی این دمنوش روش های مختلفی وجود دارد،که طعم آن را خوش طعم و خوشمزه می کند.برای آماده سازی دمنوش گل محمدی :
گل محمدی :1 لیوان 
آب :4 لیوان
عسل :به میزان دلخواه
هل و دارچین : به میزان دلخواه

طرز تهیه دمنوش گل محمدی :
 برای تهیه این دمنوش ابتدا گل ها را داخل قوری چینی ریخته و آب گرم را به آن اضافه نموده( برای دمنوش گل محمدی آب نباید جوش باشد) هل و دارچین را اضافه و اجازه دهید 15 دقیقه دم بکشد، بعضی از افراد علاقه دارند دمنوش را به صورت خالص و عدهای همراه با چای سیاه یا سبز میل می کنند، تهیه این دمنوش بسته به ذائقه شما متفاوت است.بعد از آماده شدن دمنوش را با عسل یا نبات میل نمایید.عده ای از افراد علاقه دارند که دمنوش گل محمدی را با زعفران میل نمایند، توصیه می کنم زعفران را در 5 دقیقه آخر اضافه نموده و دارچین را حذف کنید.
خواص دمنوش گل محمدی :
دمنوش گل محمدی دارای خواص زیادی می باشد و برای جوانسازی پوست، درمان جوش ها و برای کلاژن سازی مفید و موثر است. این دمنوش برای درمان چین و چروک و پیشگیری از پیری زود رس عملکرد خوبی دارد.
دمنوش گل محمدی روده را پاکسازی کرده و باعث افزایش چربی سوزی و کاهش وزن می شود.معمولا دمنوش گل محمدی را در قبل از وعد غذا و به عنوان میان وعده مصرف می کنند، این دمنوش از پرخوری جلوگیری و باعث کاهش وزن می شود.
مصرف دمنوش گل محمدی باعث افزایش سطح هورمون شادی آور در بدن می شود،نوشیدن 2 فنجان دمنوش گل محمدی در طول روز موجب از بین رفتن و کاهش استرس، افسردگی و اضطراب می شود. دمنوش گل محمدی حاوی مقادیر زیادی ویتامین ث بوده که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و با ویروس ها و باکتری ها مبارزه می کند.
دمنوش گل محمدی یک ملین طبیعی بوده و اسهال و یبوست را درمان می کند.کبد را از سموم پاکسازی کرده و خاصیت ضد التهابی آن برای درمان آرتروز و رماتیسم عملکرد بسیار خوبی دارد.
میزان آنتی اکسیدان در دمنوش گل محمدی بسیار بالا می باشد و از ابتلاء به بیماری قلب و عروقی و سرطان جلوگیری می کند.

طرز تهیه مربای گل محمدی :
 یکی دیگر از روش های استفاده از گل محمدی تهیه مربا گل محمدی می باشد که به دو روش گلبرگ خشک و تازه آماده می شود.با ما همراه باشید تا مربای گل محمدی را آموزش دهیم.
 طرز تهیه مربای گل محمدی با گل تازه :
مواد لازم :
گلبرگ بدون شاخه و برگ : 500 گرم
شکر : 1 لیوان 
آب :4 لیوان
هل :2 عدد
جوهر لیمو :1 قاشق چایخوری
طرز تهیه :
 برای تهیه این مربا در اولین مرحله باید تلخی گلبرگ ها را بگیرید، کافیست 2 بار گلبرگ ها را در آب جوش ریخته و چند دقیقه بجوشد سپس آبکش نموده و درآب سرد بریزید تا گلبرگ ها له نشود.
در مرحله بعد باید شهد مربا را آماده نمایید، کافیست دریک قابلمه ترجیحا لعابی و یا مس بدون زنگ آب و شکر را ترکیب کرده و روی شعله متوسط گذاشته تا آب و شکر به خوبی حل شود و شهد غلیظ شود، در اواسط غلیظ شدن شهد هل را اضافه کنید.
وقتی که شهد قوام پیدا کرد گلبرگ هارا اضافه نمایید و اجازه دهید 20 دقیقه درشهد بجوشد، 5 دقیقه مانده به اواخر پخت مربا جوهر لیمو را به مربا اضافه نمایید.(جوهر لیمور ا حتما اضافه نمایید تا مربا قرمز رنگ و خوشرنگ شود و کدر نشود، هرگز به جای جوهر لیمو از آب لیمو استفاده نکنید چون گلبرگ ها به خوبی رنگ پس نمیدهد و مربا کدر می شود.)
در آخرین مرحله و بعد از گذشت 20 دقیقه حرارت را خاموش و روی درب قابلمه پارچه گذاشته و به اصطلاح مربا را دم کنید، در یک کاسه بزرگ یخ ریخته و کف قابلمه را در آن بگذارید، این ترفند باعث وارد شدن شوک به مربا شده و از کدر شدن مربا جلوگیری می کند و مربا خوشرنگ می شود.
بعد از اتمام این مراحل قابلمه را همراه با پارچه شب تا صبح در یخچال گذاشته و مربای سرد شده را در ظروف شیشه ای تمیز ریخته و درب آن را ببندید.
طرز تهیه مربا گل محمدی با گل خشک :
 برای تهیه این مربا شما به 
گلبرگ گل محمدی خشک :2 لیوان 
شکر :4 لیوان
آب جوش :4 لیوان
جوهر لیمو :1 قاشق چایخوری 
هل :3 عدد
نیاز دارید. و اما نحوه آماده سازی این مربای خوشرنگ و خوش عطر 
طرز تهیه مربا گل محمدی با گلبرگ خشک :
 برای آماده سازی این مربا در اولین مرحله گلبرگ های خشک را تمیز کرده و برگ و شاخه را از گلبرگ ها جدا و در ماهی تابه ریخته و چند دقیقه روی حرارت ملایم تفت دهید تا گلبرگ ها ترد شده و حالت سفت و کشدار و لاستیکی نداشته باشد.
 بعد از تفت دادن اجازه دهید گلبرگ ها خنک شود و کمی با دست آنها را خرد کنید،البته این کار کاملا سلیقه ای است.
در مرحله بعد در یک قابلمه آب جوش ریخته وگلبرگ ها را به آن اضافه نمایید و اجازه دهید 1 ساعت گلبرگ ها در آب بماند، سپس گلبرگ ها را از صافی رد کنید.( آب جوش باعث وارد شدن شوک به گلبرگ ها شده و عطر آن منتشر می شود.)
در این مرحله شهد مربا را آماده کنید در یک قابلمه مسی یا لعابی 2 لیوان آب ریخته و شکر را به آن اضافه نمایید و اجازه دهید با حرارت کم شهد به جوش بیاید و در اواسط جوش آمدن دانه های هل را اضافه نمایید. (برای تست قوام آمدن شهد یک بشقاب را در فریزر گذاشته تا سرد شود 1 قاشق غذاخوری از شهد را روی بشقاب بریزید اگر شهد از بشقاب چکه نکرد، شهد قوام آمده است )
زمانی که شهد مربا به غلظت رسید گلبرگ های آبکش شده را به شهد اضافه و اجازه دهید 5 دقیقه بجوشد.(گلبرگ خشک بیشتر از 5 دقیقه بجوشد مربا تلخ میشود.)
در آخرین مرحله حرارت را خاموش کرده جوهر لیمو را اضافه کنید و درب قابلمه را با پارچه پوشانده و مربا را دم کنید، بعد از سرد شدن شب تا صبح ظرف مربا را در یخچال گذاشته و مربای سرد شده را در ظروف شیشه ای تمیز ریخته و در یخچال نگهداری نمایید.
فوت و فن مربای گل محمدی :
 برای آماده سازی مربا گل محمدی سعی کنید گل ها را از مناطق کوهستانی تهیه کنید چون درجه تلخی گل های کویری از گل های کوهستان بیشتر است.
برای جلوگیری از کپک مربا اجازه دهید شهد به قوام برسد.
برای آماده سازی مربای گل محمدی از گلبرگ های صورتی استفاده نمایید، گل برگ های قرمز برای تهیه مربا و شربت تلخ و مسهل هستند.
برای جلوگیری از سفت و لاستیکی شدن گلبرگ ها حتما اجازه دهید مربا خوب پخته شود.
برای معطر شدن بیشتر مربا به شهد 2 قاشق غذاخوری گلاب اضافه نمایید.
هرگز به مربای گل محمدی رنگ اضافه نکنید چون مربا تلخ می شود.
تفت دادن گلبرگ های خشک باید در حد گرم شدن باشد. اگر یکی از گلبرگ ها بسوزد کل مربا تلخ می شود.
برای گرفتن تلخی گلبرگ ها 2 بار گلبرگ ها را بجوشانید.

 گل قند چیست ؟

 گل قند یا گل انگبین یکی از داروهای مهم در طب سنتی هند، پاکستان، افغانستان و ایران می باشد.استفاده از گل قند به 900 سال قبل از میلاد مسیح یعنی 3000 سال قبل باز می گردد.گل قند همان ترکیب شکر و عسل و گل رز (گل محمدی ) می باشد. در حال حاضر آماده سازی و مصرف گل قند بیشتر در هند و پاکستان رواج دارد و به عنوان مربای هندی شناخته می شود.و اما طرز تهیه گل قند
طرز تهیه گل قند :
 برای آماده سازی گل قند هرگز از گل هایی که به صورت زینتی است و در فرآیند رشد آن از انواع سموم و حشره کش ها استفاده شده هرگز استفاده نکنید و از گل های خوراکی استفاده نماید.گل قند به دو صورت شکری و عسلی تهیه می شود که ترکیب گلبرگ با عسل به عنوان دارو و ترکیب با شکر به عنوان یک مربا مورد استفاده قرار می گیرد.
مواد لازم :
گلبرگ تازه گل محمدی :100 گرم 
عسل طبیعی :100 گرم 
هل و مغز گردو  : به میزان لازم
طرز تهیه گل قند با عسل :
قبل از آماده سازی گلقند گلبرگ ها را در کاسه آب و مقداری نمک ریخته و اجازه دهید به مدت 15 دقیقه خیس بخورد، سپس به خوبی شسته و در آبکش ریخته تا آب آن کشیده شود، سپس گلبرگ ها را روی پارچه تمیز ریخته تا رطوبت آن جذب و کاملا خشک شود.
در مرحله بعد گلبرگ ها را با میکسر و یا با دست خرد کنید.البته می توانید گلبرگ ها را به صورت سالم استفاده نمایید، اما توصیه می کنم گلبرگ ها را با چاقو چند برش بزنید.
در مرحله بعد در یک ظرف شیشه ای به میزان یک به یک (هر 100 گرم عسل -100 گرم گلبرگ ) اضافه نماید و در بین گلبرگ ها گردو و هل را اضافه نمایید.در این مرحله گل قند شما حاضر است اما برای اینکه مربای شما جا بیفتد و عطر آن پخش شود، شیشه را 25 روز در مقابل نور مستقیم خورشید قرار دهید.
طرز تهیه گل قند با شکر :
آماده سازی گل قند به دو روش ترکیب با عسل و شکر تهیه می شود که البته تهیه این معجون بی نظیر با شکر رواج بیشتری دارد. 
نکته مهمی که باید به آن دقت داشته باشید گل قندی که با شکر تهیه می شود طبع سرد تری نسبت به گل قند با عسل دارد و افراد گرم مزاج باید از گل قند با شکر استفاده نمایند.
مواد لازم گل قند شکری :
گلبرگ تازه گل محمدی  :100 گرم 
شکر سفید یا قهوه ای :6 قاشق غذاخوری 
هل و مغز گردو  :به میزان دلخواه
 طرز تهیه :
 تمام مراحل آماده سازی گلبرگ ها دقیقه شبیه به آماده سازی گل قند به عسل است تا زمان اضافه کردن شکر ، در این مرحله بعد از خرد کردن گلبرگ ها لایه لایه شکر را اضافه کرده و هل و گردو را اضافه نمایید و به مدت 25 روز در مجاورت نور مستقیم خورشید قرار دهید. نکته مهمی که باید به آن دقت داشته باشید باید گل قند عسلی و شکری را یک روز در میان هم بزنید تا مربای شما آماده شود.

 طرز تهیه گل قند با گل خشک محمدی :

از مهمترین مشکلاتی که برای تهیه گل قند با آن مواجه هستیم عدم وجود گلبرگ های تازه در تمام فصول می باشد.اما به شما مژده می دهم که گل قند را با گلبرگ های خشک نیز می توانید آماده نمایید. کافیست به جای گلبرگ تازه از گلبرگ خشک استفاده نمایید.
طرز تهیه گل قند با گلبرگ خشک :
گلبرگ های خشک را در هاون کوبیده و با شکر و عسل ترکیب نمایید. نکته مهمی که در تهیه گل قند با گل خشک باید به آن دقت داشته باشید این است که به گلبرگ های خشک کمی گلاب اضافه نمایید تا حالت خمیری به خود بگیرد،سپس در مقابل نور خورشید قرار دهید.
نکته مهم :
گل قند به علت وجود گلبرگ های تازه و ترد گل محمدی بر خلاف دیگر مرباها با حرارت مستقیم آماده می شود و به همین دلیل به گل قند لقب گل قند آفتابی می گویند.چون حرارت مستقیم خواص گل را از بین می برد.
خواص گل قند :
 همانطور که گفته شد گل قند از گذشته و قدیم الایام مورد استفاده و توجه بوده و به عنوان یک دارو برای درمان بیماری ها و مشکلات استفاده می کردند. از جمله خواص و مزایای گل قند عبارتند از؛
غنی از مواد مغذی :
 از جمله خواص عسل می توان به وجود 80% آب در ترکیبات آن اشاره کرد.گلبرگ های گل محمدی منبع عالی از ویتامین ث،منیزیم، مس، کلسیم ، کاروتن و ویتامین ای می باشد که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. وجود آنتی اکسیدان های مقوی مانند فلاونوئیدها و فنول ها برای سلامتی بدن جایگاه ویژه ای دارد.
بهبود مشکلات گوارشی و یبوست :
خاصیت مسهل بودن گل محمدی خود را در گل قند نشان می دهد و مصرف گل قند باعث نرم شدن مدفوع شد و حرکات روده را تنظیم و آب مایعات روده را کشیده و باعث نرم شدن و دفع راحت مدفوع می شود.
مصرف گل قند عسلی در افرادی که مشکل یبوست دارند مخصوصا زنان باردار توصیه می شود.
مصرف گل قند برای زنان باردار بی خطر است و می توانند به راحتی نصف قاشق چایخوری گل قند را با شیر گرم حل و قبل از خواب میل نمایند.
مصرف گل قند برای درمان سوزش سر دل و اسیدیته مفید و موثر است، کافیست به میزان نصف قاشق چایخوری از گل قند در بین وعده های غذایی بهترین روش برای درمان مشکلات اسیدیته معده می باشد.
جوان کننده طبیعی :
گل قند سرشار از آنتی اکسیدان بوده و به سم زدایی بدن کمک زیادی می کند. مصرف گل قند باعث حفظ درخشندگی و سلامت پوست شده و از پوست در برابر انواع آلودگی ها محافظت می کند.گل قند باعث بهبود آکنه و جای جوش روی پوست می شود.
بهبود مشکلات قاعدگی :
مصرف گل قند در دوران قاعدگی باعث بهبود خونریزی های شدید قاعدگی، دیگر اختلالات قاعدگی شده و ترشحات سفید رنگ را از بین می برد.مصرف گل قند در دوران قاعدگی باعث شل شدن ماهیچه های تناسلی شده و دردهای قاعدگی را تا حد زیادی کاهش می دهد.
خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی :
عسل سرشار از آنتی اکسیدان بوده و گل قند تمام خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی عسل و گل محمدی را همراه دارد و به عنوان یک آنتی اکسیدان و ضد التهاب قوی در بین داروهای گیاهی و سنتی مشهور است.
وجود فیتوکمیکال،کوئرستین و کامفرول در گلبرگ های گل محمدی باعث شده که گل محمدی در بین گل ها و گیاهان دارویی به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی شناخته شود.گلبرگ های گل از سلول های بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت کرده و خاصیت ضد التهابی آن باعث کاهش روماتیسم مفصلی و التهاب پوستی می شود.
 خاصیت ضد میکروبی گل قند :
 گلبرگ های گل محمدی دارای خاصیت ضد میکروبی بوده و اسانس و عصاره آن از رشد میکروب ها جلوگیری می کند و تحقیقات انجام شده مهر تایید بر این ادعا می باشد.
خاصیت ضد میکروبی گل محمدی باعث شده تا از این گل به طور سنتی برای درمان عفونت های دستگاه گوارش استفاده شود.
نرول، سیترونلال و ژرانیول موجود در اسانس گل محمدی موجب شده تا بیشتر شرکت های تولید کننده لوازم آرایشی در لوسیون های ضد عفونی کننده از اسانس گل محمدی استفاده نمایند.
نحوه مصرف گل قند :
 از گل قند عسلی به روش های مختلف می توان استفاده کرد، به صورت خام و یا ترکیب با دیگر مواد
برای درمان یبوست ترکیب گل قند و شیر گرم قبل از خواب
برای درمان مشکلات گوارشی مصرف گل قند همراه با آب
ضمنا از گل قند در ترکیبات انواع دسر، بستنی و ... استفاده می شود.
عوارض مصرف گل قند :
مصرف گل قند به میزان 1 قاشق چایخوری در طول روز برای تمام افراد بی خطر و بدون عارضه است.
مصرف گل قند برای تمام افراد بی خطر است اما امکان دارد بعضی از افراد به گیاهان آلرژی داشته باشند.در صورت بروز علائم  مصرف آن را قطع کنید.
افرادی که دچار بیماری هایی مانند آسم و مشکلات تنفسی هستند
افرادی که دو هفته از عمل جراحی شکم آنها می گذرد
کودکان زیر 2 سال
افراد مبتلا به تنگی و انسداد روده و دردهای ناشناخته شکمی
افرادی که از داروهای شیمیایی استفاده می کنند
قادر به استفاده از گل قند نیستند و نباید آن را مصرف کنند.
طبع گل قند :
در طب سنتی گل قند داری طبع گرم و تر می باشد و بهترین تقویت کننده برای مغز، رحم و معده می باشد و برای مبتلایان به سردردهای میگرنی و مشکلات معده مفید است.
برای کاهش ویار خانم های باردار  و رفع یبوست بهترین انتخاب گل قند می باشد.
در طب سنتی از گل قند به عنوان محافظ جنین از سقط یاد شده خاصیت آرام بخشی دارد و مقوی رحم و ملین است.
گل قند رطوبت اضافی بدن را خشک و مصرف آن بعد از غذا از بالا رفتن بخارهای  مضر معده به طرف مغز جلوگیری می کند.
مصرف گل قند عسلی برای افراد کهنسال، سرد مزاجان و افرادی که رطوبت مغز آنها زیاد است توصیه می شود، گل قند شکری برای گرم مزاجان و جوانان مناسب و برای مبتلایان به وسواس و تعدیل مزاج بهترین انتخاب است.

Rosemary syrup

طرز تهیه شربت گل محمدی :
یکی از نوشیدنی های پرطرفدار که در تابستان حرارت و عطش را از بین می برد.شربت است،شربت گوارا ترین نوشیدنی برای پذیرایی و مهمانی ها می باشد.در ادامه چند نوع شربت را آموزش می دهیم. با همراه ما باشید.
مواد لازم :
گل محمدی تازه : 500 گرم 
شکر :2 کیلو گرم 
جوهر لیمو : یک پس معادل نوک قاشق چایخوری
آب :2 لیتر
 طرز تهیه شربت گل محمدی :
در اولین مرحله از آماده سازی شربت گل محمدی گلبرگ های گل را از کاسبرگ، ساقه و پرچم جدا کنید. یک قابلمه را پر از آب کرده و روی حرارت گذاشته و اجازه دهید آب جوش بیاید. در این مرحله آب جوش را به سرعت و در طی یک مرحله روی گلبرگ ها ریخته و به سرعت یک پارچه روی درب قابلمه گذاشته و اجازه دهید گل ها دم بکشد.قابلمه را در کنار آشپزخانه به مدت 24 ساعت گذاشته تا عطر گل ها منتشر شود.بعد از گذشت 24 ساعت گلبرگ ها را از صافی رد کرده و اجازه دهید آب گلبرگ ها کشیده شود و در یک قابلمه بریزد.دقت داشته باشید برای خارج گردن آب از گلبرگ ها به هیچ عنوان گلبرگ ها را تحت فشار قرار ندهید.چون رنگ شربت تیره و کدر می شود.بعد از کشیده شدن آب گلبرگ ها به  آب قابلمه شکر اضافه و قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا شربت به غلظت برسد.زمانی که شربت به غلظت رسید حرارت را خاموش کرده و جوهر لیمو را به شربت اضافه نمایید. اجازه دهید شربت خنک شود و سپس در ظروف شیشه ای مناسب ریخته و در یخچال نگهداری کنید.برای مصرف کافیست یک ششم لیوان را شربت ریخته و مابقی حجم لیوان را از آب و یخ پر کنید و شربت گوارا و خوش عطر را میل نمایید.
نکات مهم برای خوش رنگ تر شدن شربت گل محمدی :
دقت داشته باشید شربت گل محمدی رنگ صورتی کم رنگ دارد و در صورت تمایل برای خوش رنگ تر شدن می توانید از رنگ های مجاز خوراکی استفاد نمایید.
علت تلخ شدن شربت گل محمدی استفاده از گل های نارس و تیره رنگ و همچنین نژاد خاص می باشد، سعی کنید از گل های کوهستانی استفاده کنید چون تلخی کمتری نسبت به گل های کویری دارند. 
برای کاهش تلخی شربت می توانید شربت را همراه با آب لیمو ترش تازه مصرف نمایید. در ادامه با آموزش چند نوع شربت گل محمدی شما را خوشحال می کنیم.با ما همراه باشید.

انواع شربت گلاب :

شربت گلاب و زعفران :
 برای تهیه شربت گلاب و زعفران شما به ؛
گلاب :1 پیمانه
هل سفید :5 عدد
آب  :2 لیتر 
شکر :1 پیمانه سرخالی 
عرق بیدمشک : 1 پیمانه در صورت تمایل نیاز دارید.
در اولین مرحله زعفران را ساییده و در یک ظرف گذاشته و یک تکه یخ روی زعفران بریزید تا زعفران به خوبی رنگ پس دهد.در این بین شکر، هل و گلاب را در ظرفی ریخته و روی حرارت ملایم بگذارید تا بجوشد. بعد از به جوش آمدن شربت شعله را کم کرده و اجازه دهید شربت به غلظت دلخواه برسد.سپس زعفران و عرق بیدمشک را اضافه کنید و اجازه دهید چند دقیقه بجوشد.بعد از 15 دقیقه شربت جوشید و غلیظ شد حرارت را خاموش و بعد از خنک شدن شربت را در بطری های شیشه ای ریخته  در یخچال نگهداری کنید، در موقع استفاده میزان دلخواه از شربت را در لیوان ریخته و با آب و یخ ترکیب و نوش جان کنید.
شربت گلاب مجلسی :
برای تهیه این شربت به 
گلاب : یک سوم پیمانه 
نشاسته : 1 قاشق غذاخوری 
عسل : به میزان دلخواه 
آب جوش : دو سوم پیمانه نیاز دارید.
 طرز تهیه شربت گلاب مجلسی :
برای تهیه این شربت ابتدا آب را در قابلمه ریخته  و روی حرارت قرار دهید تا آب جوش بیاید.در این بین نشاسته و گلاب را ترکیب و بعد از حل شدن نشاسته در گلاب اجازه دهید آب جوش بیاید، آب جوش را از روی حرارت برداشته و ترکیب نشاسته و گلاب را اضافه و خوب مخلوط کنید تا یکدست شود.بسته به ذائقه خود عسل به شربت اضافه نمایید و هم بزنید تا حل شود.شربت خوشمزه شما آماده شده و در ظرف سرو نمایید و در یخچال نگهداری کنید تا خنک شود، در نهایت با چند قطعه یخ سرو و نوش جان نمایید.از این شربت خوش عطر و جدید می توانید در انواع مهمانی ها و پذیرایی ها استفاده نمایید.
شربت گلاب ساده :
 شما برای تهیه شربت گلاب ساده به 
گلاب :1 فنجان 
شکر :6 فنجان
آب : فنجان 
زعفران : به میزان لازم نیاز دارید.
طرز تهیه شربت گلاب :
برای تهیه این شربت درمرحله اول آب ، شکر و گلاب را در قابلمه ریخته و روی حرارت قرار دهید.بعد از اینکه محتویات قابلمه جوش آمد، حرارت را کم کرده و اجازه دهید شربت با شعله ملایم به غلظت برسد.بعد از رسیدن شربت به غلظت دلخواه قابلمه را از روی حرارت برداشته و زعفران دم شده و یا رنگ خوراکی دلخواه اضافه و ترکیب کنید تا یکدست شود.
 شربت آماده شده را در یخچال نگهداری کنید و در زمان استفاده با مقدار مناسب آب و یخ ترکیب و در صورت دلخواه با برش های لیمو تزیین و نوش جان نمایید، از این شربت می توانید همراه با تخم شربتی و خاکشیر نیز استفاده نمایید.

عسل گل محمدی :

همانطور که می دانید عسل تابع گل و شهد استفاده شده توسط زنبور می باشد. عسل گل محمدی یکی از محبوب ترین عسل های موجود در بازار می باشد.کیفیت عطر این عسل بسیار مهم بوده و تمام خواص گل محمدی را دارد.
خواص عسل گل محمدی :
 عسل گل محمدی هدیه طبیعت برای بدن های حساس و ضعیف است. این عسل موجب کاهش دردهای دوران قاعدگی شده، دردها را تسکین داده و آرامبخش قوی محسوب می شود.عسل گل محمدی که از گلستان های گل محمدی به دست می آید، برای درمان مشکلات گوارشی کاربرد دارد و ضد التهاب ، ضد حساسیت،ضد درد و ضد سرفه قوی در بین عسل ها محسوب می شود.عسل گل محمدی عطر بهشت را به سفره های شما هدیه می دهد و غنی از انواع ویتامین ها مخصوصا ویتامین ث بوده و باعث جوانسازی پوست و تقویت رشد مو می شود.

مزایای گلاب :

 یکی از نوشیدنی های پر مصرف و بدون عارضه در بین ایرانیان گلاب است. خواص گلاب به حدی زیاد است که در تمام مراسم ها و میهمانی ها و غذاهای ایرانیان پای ثابت محسوب می شود و امکان ندارد در یک مهمانی و یا مراسمی برای خوش عطر کردن غذا و پذیرایی از گلاب استفاده نشود. با همه این تفاسیر به بررسی مزایای گلاب می پردازیم، با ما همراه باشید. 
خواص گلاب :
موثر برای درمان رفلاکس معده و نفخ معده
بازکننده مجاری تنفسی و ریه ها
کاهش خستگی و استرس و اضطراب
آرام بخش
بهبود آفت دهان و مشکلات دهان و دندان و برفک و استحکام لثه با گلاب
درمان یبوست 
درمان نفخ دوران بارداری و یبوست این دوران و رفع افسردگی بعد از زایمان
مصرف گلاب گرمی مغز را به دنبال دارد.
استشمام عطر گلاب هیجانات منفی را کاهش داده و غم و اندوه را به طور کامل از بین می برد.
خاصیت ضد عفونی کننده گلاب موجب افزایش تولید هیستامین بدن شده و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.
جلوگیری از عفونت
موجب نشاط قلب و تقویت حافظه شده و از آلزایمر جلوگیری می کند
مناسب ترین هیدارته و آبرسان برای پوست و مو
نوشیدن شربت گلاب و عسل باعث طراوت بدن شده و سموم را از بدن دفع می کند.
گلاب موجب سفت شد پوست و قوی شدن منافذ می شود و از پیری زودرس جلوگیری می کند.
بهترین پاک کننده آرایش از صورت ترکیب گلاب است، پنبه آغشته به گلاب بهترین پاک کننده آرایش و بدون هیچ عارضه ای می باشد.
خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی گلاب لکه های پوست را کمرنگ و مقوی کبد، معده و قلب است.
استشمام عطر گلاب موجب رفع عطش، تقویت سیستم عصبی و رفع حس گیجی و خواب آلودگی می شود.
درمان سوزش ادرار (گاهی اوقات سوزش ادرار به علت عفونت نیست، بلکه علت اصلی آن افزایش ماده صفرا در خون و گرمی مزاج می باشد.)
غرغره کردن گلاب باعث کاهش التهاب و سرخی گلو شده و التهاب و سوزش حنجره، کام و لوزه ها را تا حد زیادی کاهش می دهد.
مضرات گلاب :
 علاوه بر مزایای بی نظیر و شگفت انگیز گلاب این ماده خوش عطر و معطر در صورتی که بیش از حد مصرف شود، عوارضی را به دنبال دارد که عبارتند از ؛
مصرف بیش از حد گلاب در افراد مبتلا به هموروئید، زخم گوارشی و نفخ شدید و اسهال باعث تشدید علائم می شود.
مصرف بیش از حد گلاب باعث کاهش میل جنسی می شود.و مصرف آب گلبرگ های گل محمدی موجب افزایش میل جنسی می شود.
مصرف بیش از حد گلاب باعث سفید شدن موها می شود.
برای کاهش عوارض گلاب بهتر است این محصول بی نظیر را همراه با زعفران، شکر و عسل میل نمایید.
نکته مهم :
در زمان اسپری و ماساژ پوست صورت با گلاب مواظب باشید گلاب به ابرو و مژه ها زده نشود، چون باعث سفید شدن ابرو و مژه می شود.
میزان مصرف مجاز گلاب در روز 18 مثقال است.
تداخل داروها با گلاب :
گلاب باید 2 ساعت قبل و یا بعد از داروهای ضد اسید معده مصرف شود، زیرا با آلومینیوم موجود در دارو تداخل ایجاد می کند.
مصرف گلاب با داروهای استروژن تداخل دارد و علائم را تشدید می کند، این داروها عبارتند از ؛استرادیول، اتینیل استرادیول و پرمارین
ضمنا گلاب موجب کاهش جذب داروی فلوفنارین، لیتیوم و وارفارین می شود.
مصرف گلاب با داروهای رقیق کننده خون،پلاویکس، آسپرین و داروهای کاهش دهنده فشار خون آتنولول، کاپتویریل و داروهای هورمونی و پیشگیری از باردرای تداخل دارویی دارد.
نگهداری گلاب :
 همانطور که می دانید عرقیجات در طولانی مدت خواص و عطر بوی خود را از دست می دهند، گلاب نیز از این قاعده مستثنی نیست و در صورت نگهداری بیش از 1 سال عطر خود را به مرور از دست می دهد.گلاب را حتما در ظروف شیشه ای مات و در یخچال نگهداری کنید. اسانس گلاب به ظروف پلاستیکی واکنش نشان داده و کیفیت خود را از دست می دهد.
در زمان آماده سازی گلاب محیط باید کاملا استریل و بهداشتی باشد، در غیر این صورت گلاب کپک زده و قارچ در گلاب رشد کرده و موجب کدر شدن گلاب می شود، حتما در زمان خرید گلاب دقت داشته باشید که رنگ گلاب شفاف و روشن و بدون هیچ گونه ذرات معلقی باشد.
 در زمان مصرف گلاب در بالای درب شیشه اکسیژن جمع می اکسید شود که باعث اکسید شدن اسانس گلاب می شود.هر چند ضرری برای مصرف کننده ندارد اما منفعتی هم ندارد، بهتر است برای نگهداری گلاب از شیشه های مات و با درب چوب پنبه ای استفاده نمایید.

کاشت و برداشت گل محمدی:
گل محمدی از معروف ترین و مشهورترین رزهای دنیا در باغبانی است. کاشت و استفاده از این رز زیبا و خوش عطر در ایران به 2500 سال پیش باز می گردد.در ادامه قصد داریم شما را با مراحل کاشت و برداشت گل محمدی آشنا کنیم، با ما همراه باشید.
آماده سازی زمین :
 قبل از کاشت گل محمدی زمین را شخم می زنند تا فضا برای رشد ریشه گل فراهم شود.کاشت گل محمدی به صورت دستی انجام می شود.قبل از هر گونه کاشتی زمین را با کود دامی و پوسیده غنی می کنند.برای هر هکتار 10 تا 20 تن کود دامی کافیست.اگر قصد دارید که گل های محمدی در اطراف باغ شما به عنوان حفاظ و پرچین می باشد.فاصله هر ردیف 5/2 متر و فاصله هر بوته 5/1 متر می باشد، اما اگر قصد گلستان گل محمدی را دارید فاصله هر ردیف 5/3 متر و فاصله هر بوته 2 متر باید در نظر گرفته شود.
تکثیر گل محمدی :
 گل محمدی به روش هایی مانند پیوند زدن، قلمه زدن، پاجوش و خوابانیدن تکثیر می شود.در ایران بیشتر از روش پاجوش و قلمه زدن برای تکثیر گل محمدی استفاده می شود.گل محمدی مادر در سال های سوم و چهارم حدود 20 تا 60 پاجوش تولید می کند که می توان از آن استفاده کرد،بهترین زمان برای پاجوش و قلمه زدن آبانماه تا اوایل اسفندماه می باشد.قلمه های گل محمدی که به قطر یک مداد و طول 20 سانتی متر هستند را انتخاب و در محلول ریشه زا فرو می کنند، سپس درعمق 5/7 تا 10 سانتی متری گلدان یا زمین و خاک باغچه و ماسه به نسبت مساوی می کارند.
آب :
گل محمدی از جمله گیاهانی است که در مقابل کم آبی بسیار مقاوم می باشد.میزان آبیاری گل در زمان غنچه دهی و گل دهی انجام می شود و بسیار مهم است.اگر بارندگی در بهار و اوایل تابستان انجام شود، میزان گل دهی و اسانس گل بیشتر می شود.آبیاری گل محمدی به روش قطره ای انجام می شود که موجب صرفه جویی در مصرف آب می شود.
 نوع خاک :
گل محمدی برای رشد به خاک هایی با بافت سنگین و متوسط نیاز دارد.کشت گل محمدی در مناطق سنگلاخی و دارای سنگریزه موفق تر و پر محصول تر بوده است.معمولا ارتفاعات شمالی و شیب دار محصولات بیشتری را دارند.
دما :
برای کاشت گل محمدی و گل دهی عالی در زمستان و خواب گیاه 4 درجه و در فصل بهار 15 تا 20 درجه می باشد.گل های محمدی که در دمای 5 تا 15 درجه غنچه دهی داشته اند دارای اسانس بیشتری بوده اند. در صورتی که در شب دما پایین باشد، باعث عدم گل دهی می شود.بوته هایی که در زمستان به علت سرما یخ زده اند، گل دهی کمی دارند، به همین دلیل در مناطق سرد هرس باید زودتر انجام شود.
باد و رطوبت :
رطوبت نسبی 70% برای تشکیل اسانس گل محمدی لازم است، اما بارندگی در زمان غنچه دادن باعث کم شدن گل دهی و آسیب به بوته ها می شود.آفتاب نیز در دراز مدت باعث به گل نشستن بوته ها می شود، ولی اگر این گرما خشک باشد باعث کاهش اسانس می شود.
کود :
درسال اول کاشت گل محمدی این گیاه به کود بیشتری نیاز دارد، در 5 ساله اول کاشت باید هر ساله کودهایی مانند فسفر، نیترات و پتاسیم به خاک اضافه شوددر هر هکتار 64 کیلو کود ازت، کود فسفر و پتاسیم هر کدام 36 کیلو گرم تا سه سال اول باید هر ساله در زمستان در زمان آبیاری به خاک اضافه شود.
نور :
تابش مستقیم نور خورشید بر میزان گل دهید و تولید اسانس تاثیر مستقیم دارد.گل محمدی نیاز زیادی به سایه دارد و گل هایی که در سایه رشد می کنند دارای کیفیت و اسانس بیشتری می باشد.
ارتفاع :
 کاشت گل محمدی در مناطق مرتفع و شیب دار دارای بهترین کیفیت و اسانس بیشتری می باشد.کشت گل محمدی در مناطق گرمسیری در ارتفاعات با موفقیت بیشتری همراه است.کاشت گل محمدی در ارتفاع 1600 تا 2300 متری دارای رشد خوبی بوده و کاشت در ارتفاعات 1900 متری باعث کیفیت و اسانس بیشتری در گل های محمدی می شود.
آفات گل محمدی :
شته، تریپس ها، سوسک سرشاخه خوار و جوانه خوار سبز از جمله آفت های گل محمدی می باشد.که با سم پاشی این آفت ها از بین می رود. برای مهار و مراقبت از گل های محمدی کود دادن، آبیاری منظم و مرتب، هرس، حذف پاجوش ها و دفع علف های هرز بهترین روش است.البته در مناطق سردسیر و کوهستانی گل های محمدی از آفت در امان است.عمر گل های محمدی در مناطق کوهستانی حدود 20 سال و در مناطق کویری و شهری حدود 5 سال می باشد، توصیه می کنم اگر قصد ایجاد گلستان دارید حتما در مناطق کوهستانی سرمایه گذاری نمایید.
هرس کردن :
گل محمدی نیازی به هرس کردن ندارد.ولی هرس کردن برای حذف شاخه های آفت زده و کوتاهی شاخه ها برای راحت تر چیدن گل ها انجام می شود.اولین هرس موجب فرم دهی درختچه و تحریک شاخه زایی می شود.و هرس های بعدی برای جدا سازی شاخه های خشک شده و آفت زده از گیاه انجام می شود.در صورتی که هرس به صورت صحیح و اصولی انجام شود.باعث افزایش گل دهی و طول عمر گیاه می شود.
برداشت گل محمدی :
برداشت گل محمدی پر هزینه ترین و حساس ترین زمان برای باغداران گل محمدی می باشد. برداشت گل محمدی در کاشان از نیمه اردیبهشت ماه شروع و تا اواخر خرداد ماه در مناطق کوهستانی ادامه دارد.گل های محمدی را باید در هوای خنک صبحگاهی و قبل از تابش نور خورشید چیده شود.هرچه دما افزایش پیدا کند ،گل ها به سرعت پژمرده و عطر خود را از دست می دهند، گل های محمدی تا 24 ساعت بعد از باز شدن باید چیده شوند در غیر این صورت گل ها تغییر رنگ داده و با وزش اولین نسیم در فضا پخش می شوند و از بین می روند.

خشک کردن گل محمدی :

 گل محمدی به صورت غنچه و گلبرگ خشک می شود و کاربردهای فراوانی دارد.خشک کردن گل بهترین روش برای نگهداری گل محمدی می باشد.گل ها و غنچه های گل محمدی را به روش های مختلفی خشک می کنند که در ادامه به معرفی روش های خشک کردن گل می پردازیم، با ما همراه باشید.
 خشک کردن با نخ کشیدن :
 در روش سنتی خشک کردن گل محمدی غنچه ها را به نخ می کشند، بدین صورت بعد از جمع آوری غنچه به آرامی و با حوصله بدون آسیب زدن به غنچه نخ را با سوزن از انتهای ساقه رد کرده و بند غنچه را در سایه و به دور از گرد و خاک و در جریان هوا آویزان می کنند تا غنچه ها خشک شود.با این روش غنچه ها با زمین رابطه نداشته و به سرعت خشک می شوند.اما برخی افراد گل ها را در آفتاب خشک می کنند، اما کیفیت و اسانس گل های که در سایه خشک می شوند بیشتر است.
کاربرد غنچه خشک گل محمدی :
غنچه های کوچک و معطر گل محمدی برای تزیین انواع غذا،ماست و دسر، دوغ و... استفاده می شود.
خشک کردن گلبرگ های گل محمدی :
 برای خشک کردن گلبرگ های گل محمدی در اولین مرحله گلبرگ ها را از کاسبرگ جدا و سپس در ظرف آب سرد به مدت 15 دقیقه خیس نمایید.سپس گلبرگ ها را آبکش نموده و در سطح شیب دار بگذارید تا آب گلبرگ ها کشیده شود.
پارچه نخی را در سطح شیب دار انداخته و گلبرگ ها را روی پارچه بریزید. و اجازه دهید که گلبرگ ها در جریان هوا و بدون نور خشک شود، برای خشک شدن سریع می توانید از پنکه استفاده نمایید. البته دقت داشت باشید پنکه تا زمانی روشن باشد که آب گلبرگ ها کشیده شود، زمانی که گلبرگ ها خشک شود باد پنکه باعث پخش  شدن گلبرگ ها می شود.بعد از چند روز گلبرگ ها خشک می شود در طول این چند روز حتما گلبرگ ها را زیرو رو کنید تا گلبرگ ها نپوسد.
نکته :
 گلبرگ های گل محمدی مانند سبزیجات خشک نمی شوند.
در صورتی که پودر گلبرگ نیاز دارید سعی کنید در زمان استفاده و به میزان لازم گلبرگ ها را آسیاب کنید تا عطر آن حفظ شود.
در صورتی که قصد دارید گلبرگ ها را دستگاه خشک کن خشک نمایید،کافیست گلبرگ ها را روی پارچه گذاشته تا آب آن کشیده شود.
برای خشک کردن گل های محمدی می تواندی آنها را در کیسه پلاستیکی دسته دار ریخته و آن را ببندید، مانند بادکنک و در جای تاریک و بدون نور نگهداری نمایید، بعد از یک هفته گلبرگ ها خشک می شود.
روش های نگهداری غنچه و گلبرگ خشک شده :
 برای جلوگیری از خراب شدن گلبرگ ها و غنچه های خشک شده آنها را در جای تاریک، بدون رطوبت و خنک نگهداری نمایید.
در زمان استفاده گلبرگ ها را پودر کنید تا عطر آن حفظ شود.
گلبرگ ها را در بطری آب معدنی و نوشابه درب دار ریخته و در یخچال و فریزر نگهداری نمایید.
 طرز تهیه پودر گل محمدی خشک :
گلبرگ های خشک شده را در ماهیتابه و روی حرارت ملایم قرار داده و آن را زیر و رو کنید.اصلا گلبرگ ها نباید روی هم انباشته شود، تا حرارت به صورت یکنواخت باشد و گلبرگ ها سریع تر خشک شود.
بعد از 25 دقیقه گلبرگ ها خشک و کریسپی شده و به راحتی بین کف دست ساییده می شود.
روش دیگر برای خشک کردن گلبرگ های گل محمدی خشک کردن در فر است.در این روش فر را با حرارت ملایم و از قبل روشن کرده و گلبرگ ها را داخل سینی فر چیده و داخل فر بگذارید هر چند دقیقه سینی را از فر خارج کرده و گلبرگ ها را زیر و رو کنید. حرارت در فر و ماهیتابه موجب افزایش عطر گلبرگ ها می شود.در انتها می توانید گلبرگ های خشک شده را آسیاب کنید.
کاربرد گلبرگ و پودر گل محمدی خشک :
از گلبرگ های خشک گل محمدی می توان برای خوش عطر کردن انواع غذاها و دسر ها استفاده کرد.
ترکیب پودر گل محمدی، دارچین و زنجبیل به نسبت مساوی برای خوش عطر کردن باقالی پلو، خورشت بادمجان، لوبیا پلو،قیمه و... استفاده می شود.
پودر گل محمدی در زرشک پلو مجلسی و برنج سفید قابل استفاده است.
در صورتی که گلبرگ های خشک گل محمدی را در ظرف چای خشک بریزید چای خشک عطر دل انگیزی پیدا می کند.
از پودر گل محمدی و گلبرگ های آن برای تزیین انواع دسرها، بستنی، ماست،شیرینی ، حلوا، شله زرد و ... استفاده می شود.
از پودر گل محمدی برای خوش طعم شدن و خوش عطر شدن دوغ و سالاد استفاده می شود.
دمنوش گلبرگ های خشک گل محمدی یک نوشیدنی فوق العاده است.
پودر گل محمدی را همراه نمک در نمکدان ریخته برای طعم دار کردن خیار فوق العاده است.

0 دیدگاه برای این مقاله ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی
آخرین بازدید لحظاتی پیش
سلام دوست عزیز
شما میتوانید برای برقراری ارتباط و گرفتن راهنمایی از کارشناسان خبره ما در تلگرام به ما پیام دهید